Brev:
Amme- og søvnrytme - 1 mdr.
9. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Amme- og søvnrytme - 1 mdr.
Kære Sundhedsplejerske,
Jeg har en dejlig søn fra den 12 maj (3500 g og 52 cm) - 4 uger gammel, som jeg ammer. Han tabte sig lidt over 10 % de første dage indtil mælken løb til, men havde ved sidste besøg af sundhedsplejersken den 30 maj taget ca 40 g på om dagen og var da oppe på 3400 g. Jeg går derfor udfra at han får næring nok.
Jeg skriver med ønske om at få råd og vejledning ift at etablere en amme- og søvnrytme svarende til hans alder og vores daglige rutiner. Kort fortalt ser dage og nætter således ud:
Indtil videre er der ikke noget system i hverken dage eller nætter. En god dag med ca 3 timers interval mellem amningerne og to lure på ca 2 timer afløses rask væk af en marathon-ammedag, hvor han hænger i brystet fra tidlig morgen til eftermiddag kun afløst af et par halve timers søvn.
Hvis ikke han er ved brystet, er han meget utilfreds og klynker/græder og jeg oplever ikke at have mælk nok til at gøre ham mæt og tilfreds. Om dagen giver jeg fulde måltider - et bryst, skiftning og det andet bryst af ca en times varighed. Han skal oftest vækkes flere gange under et måltid vha fod/hånd massage og bøvseforsøg.
Nætterne varierer tilsvarende fra 3 amninger på en nat til urolige nætter med amninger med 1,5-2 timers mellemrum. Her er han ikke stort spisende men finder kun ro ved en lille tår og et bryst i munden. Om natten har jeg både forsøgt at give fulde måltider - et bryst, skiftning og det andet bryst af ca en times varighed og halve måltider hvor han selv får lov at bestemme hvor længe - ca 5-15 min og derefter falder i søvn.
Hans seng står ved siden af min. Her starter han med at sove i sin lift i sengen efter sidste måltid i stuen, hvor han falder i søvn ved brystet. Ved første opvågning kommer han op i sengen og ammes liggende. Jeg vil helst ligge ham tilbage i egen seng, men oplever at han sover bedre/længere hvis han ligger i dobbeltsengen.
Storesøster på 3 år går i børnehave en halv times gåtur herfra og hentes mellem 15 - 15.30. Imens er lillebror i barnevognen, hvor han indtil videre ikke sover rigtig godt og derfor klynker/græder undervejs. Sutten er blevet introduceret med lille succes. Derefter er det hjem til multitasking med aftensmadlavning, opmærksomhed til søster, amning mm indtil far er hjemme kl 18.30. I disse timer kan jeg godt have svært ved at bevare roen og tvivle på om mælken løber fint.
Således situationen. Jeg er ved at være lidt træt og frustreret og har et stort ønske om at skabe en døgnrytme der tilgodeser alles behov. Jeg er kommet dertil at jeg overvejer om modermælkserstatning kan være en løsning for at skabe rytme, men vil allerhelst nære ham med egen mælk. Storesøster blev ammet fuldt, men dengang var min tid uden andre forpligtelser og det var derfor nemmere at gennemføre "am når barnet har lyst" princippet.
Jeg håber du kan hjælpe os og glæder mig meget til at høre fra dig! :)
Mange hilsner
Mette