Svar: Amme- og søvnrytme - 1 mdr.
9. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Tillykke med den fine dreng:o)
Det er rigtig svært at skabe en fast amme og søvnrytme for så lille et barn. Din dreng har fortsat behov for at være rimeligt selvstyrende og dermed for at blive lagt til brystet, når han har behov herfor. Fuldstændig som din datter jo blev det, da du fik hende:o)
Men situationen er anderledes nu, da du nu har to børn at tage dig af og jeg kan derfor godt forstå at du overvejer om flaskeernæring ville være løsningen. Der er ofte lidt mere "struktur" når man giver flaske og på den måde kan det godt være med til at give lidt overskud i hverdagen. Fordelene er også at far jo kan give flasken og det giver dig frie hænder, så du har mere tid til din datter.
Men! Ja nu kommer Men´et... Det er praktisk at kunne amme, det er uanset hvor du er, så har du maden med dig. Det har den rette temperatur og du skal ikke bruge tid på at skolde flasker, koge vand, blande det osv. Amning har jo også mange ernæringsmæssige fordele, bl.a. i forhold til at forebygge allergi.
Din dreng er stadig så lille og ny. Det tager tid at etablere en amning og han har haft tab sig og har derfor også noget han skal have indhentet. Jeg synes derfor du skal give ham en chance og se om ikke I får lidt mere rytme i takt med at han bliver lidt ældre.
Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at sige at det jo ikke behøver være et valg mellem amning eller ikke amning. Hvis du oplever at du ikke har mælk nok, og det er svært for dig at skabe den ro der skal til for at få amningen til at fungere 100 pct. så er det naturligvis helt okay at du giver en flaske. Du kunne jo f.eks. god amme om dagen og så kunne jeres dreng få en flaske om aftenen eller om eftermiddagen, altså på et tidspunkt hvor du tænker den vil gøre jer alle bedst gavn.
Du kunne også gøre det at du starter med at amme ham og så tilbyder ham ekstra mad på flaske efterfølgende, måske 1-2 gange om dagen. Det vil for det første give dig et billede af om han reelt er mere sulten efter amning. Spiser han 20 ml, så var det nok ikke det, men sluger han 100, så var han faktisk sulten efter amning.
Du skal naturligvis gøre dig klart at jo mere mme du giver, jo mindre mælk vil du selv producere, så hvis du ønsker at bibeholde amningen, så er det altså vigtigt at din dreng kommer til brystet og får lov at stimulere, samtidig med at du ikke giver for meget flaske. Der kan også ske det at han selv vil foretrække flasken, fordi det er lettere at spise af den.
Der er intet i vejen med at give flaske, du skal bare være bevidst om det valg du laver og så have det godt med dit valg. Uanset hvad du vælger og hvilken løsning der er bedst for jer, så vil jeg meget gerne støtte. I det store hele, så handler det jo om at finde en løsning som er god for hele familien. Det skulle jo gerne være dejligt at få en lillebror og ikke bare være "skrig og skrål".
Rigtig meget held og lykke og jeg er spændt på at høre hvad du beslutter dig for:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske