Svar: Sovevaner 6 uger
9. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Helle, Anders' mor
Tillykke med den lille dreng:o)
Når man er 6 uger gammel, så skal man i princippet have lov til at sove, når man er træt og være vågen, når man er oplagt til det.
Det der er vigtigt er at Anders får mad min. 6 gange i døgnet. Fordelt på 24 timer, så er det hver 4 time. Han bør således også have mindst 6 fine tunge bleer - når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud:o)
Det er hensigtsmæssigt at han sover det længste stræk om natten, da det jo på sigt er gavnligt for jer alle. Derfor kan du f.eks. amme ham inden du selv går i seng og så håbe at han kan sove 4-5 timer på dette, før han melder sig igen. Sover han et længere stræk om natten, så kan det være nødvendigt at vække ham lidt om dagen, for at være sikker på at han får sit behov dækket og ikke pludselig kommer i underskud.
Anders må altså gerne sove længere stræk, men gør han det om dagen kan det være nødvendigt at vække ham, så han ikke kommer i underskud med mad. Om natten skal du prøve at få ham til at sove videre uden for megen aktivitet, hvor om dagen kan du prøve at holde lidt gang i ham.
Det lyder helt fint, som han sover nu og med den alder han har:o) At blive ammet om natten er også godt for mælkeproduktionen:)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske