Svar: Nan 2 - 1 mdr.
9. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Pia
Nan 2 er først beregnet til børn fra 4 mdr og det bør ikke gives børn på 1½ og 2½ mdr. Nan 2 er en tilskudsblanding og det betyder at det gives som tilskud til anden mad. Det er således ikke fuldgyldigt og barnet kan således ikke leve af dette alene.
I princippet er der slet ikke grund til at skifte til Nan 2, heller ikke når barnet bliver 4 mdr. Hvis barnet trives med Nan 1 så bibeholdes dette og i stedet kan man give lidt grød, hvis man på det tidspunkt mener der er behov for ekstra mad.
"som tilskud til anden mad" er altså ikke som tilskud til Nan 1 før 4 mdr. Nan 2 kan efter 4 mdr´s alderen gives som alternativ til sødmælk, dvs. af en kop eller indgå i madlavningen fordi det kan være praktisk. Men der er altså ingen grund til det og du kan roligt fortsætte med Nan 1.
Hvis din datter virker mere sulten, så må du prøve at få en flaske Nan 1 mere i hende i løbet af dagen. Hvis det handler om at hun er tørstig, fordi der er meget varmt, hvor du bor, så kan du give hende lidt kogt vand som tørstslukker.
Så ingen Nan 2 og de ekstra vitaminer, mineraler osv. som er indeholdt her, har din datter slet ikke behov for på nuværende tidspunkt, tværtimod.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Jeg har efterfølgende den 12.06.06 fra producenten af Nan 2 fået at vide at Nan 2 nu har ændret sammensætning og således nu er fuldgyldig.
"NAN 2 er nu en modermælkserstatning. Hvis barnet trives godt på NAN 1 er det ikke nødvendigt at skifte til NAN 2. I NAN 2 er noget af laktosen skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen, så NAN 2 synes at mætte lidt mere.
Derudover indeholder NAN 2 lidt mere jern end NAN 1. NAN 2 er stilet til de mødre som har ammet op til 4-6 mdr. alderen og gerne vil suppl. eller ikke har mulighed for at amme længere og mødre har mulighed for at give en modermælkserstatning med lidt mere jern i." Oplyst af Nestlé diætist.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske