Svar: Hvor meget forstår de?
9. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Med den alder din dreng har nu begynder han at forstå flere ting og det er netop vigtigt at man som du, fortæller hvad man gør og dermed får sat ord på forskellige ting. Selvom han ikke svarer igen med egne ord, så er det fortsat vigtigt at tale til ham og fortælle ham om forskelligt.
Det med at kunne forstå, har jo forskellig betydning. Altså det er forskelligt hvad man kan ligge i ordet "forstå". Hvis du f.eks. går ud med skraldespanden og fortæller din dreng "jeg går lige ud med skraldet", så ved han naturligvis ikke hvad skrald er og forstår ikke hvad det egentlig er du siger, men han forstår alligevel så meget at han ved, at når du siger sådan så hører han døren gå, der lyder et klonk og så er du tilbage igen. Han forstår altså at når du siger sådan, så går du lige et øjeblik, men kommer hurtigt tilbage igen.
Han begynder også at kæde ord sammen med ting og personer og vil f.eks. begynde at kigge efter f.eks. far, hvis du nævner far og i takt med at han bliver ældre og faktisk om ganske kort tid, vil han forstå hvad du vil have ham til, hvis du beder ham vinke, klappe og lignende.
De fleste børn begynder omkring 10 mdr´s alderen selv at bruge flere ord bevidst og stille og roligt begynder de så at bruge enkelte ord til at kommunikere med omverdenen. Det begynder at blive bevidst om sig selv og andre som adskilte personer og de begynder at forstå stadig flere ord og meddele sine egne ønsker med ord. Det er en proces som sker løbende især fra 9-10 mdr´s alderen og de næste par år.
Jeg er derfor slet ikke i tvivl om at din lille dreng forstår rigtig meget og børn i den alder forstår ofte mere end vi forældre umiddelbart forventer. Så det er en rigtig fin observation du har gjort dig og bliv endelig ved med at "snakke" med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske