Svar: Tommeltot
10. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Det lyder fint med den måde I får puttet jeres dreng på og at amning engang imellem er nødvendig er okay, synes jeg.
Med hensyn til tommelfinger, så lyder det som om at det hos jer er mere end bare at have fundet sine fingre. Det lyder som om jeres dreng har et suttebehov, som han får dækket via sin finger.
Jeg kan godt forstå at I er urolige for at en sut kan spolere amningen, men det handler jo umiddelbart om at give jeres dreng en sut, når han skal sove og ikke dagen igennem.
En sut kan være at foretrække fremfor tommelfingeren. For det første fordi den er lettere at komme af med (den sidder jo ikke lige ved hånden), men også fordi en tommelfinger er hårdere og det betyder faktisk noget i forhold til jeres drengs tandstilling. Hos børn som sutter meget på tommelfinger, vil der være en risiko for overbid.
Jeg synes derfor I skal forsøge at introducere en sut til ham, men lykkes det ikke fordi han viser sig at være gladere for fingere, så fortvivl ikke:o)
Med hensyn til grød, så lyder det rigtig godt at jeres dreng nu er oppe på ca 1 dl. Det vil være en fordel at I nu begynder at give ham 1 dl. 2 gange dagligt i stedet for en større portion en gang dagligt. Det vil også være en god idé at I nu begynder at introducere lidt grøntsagsmos for ham, således at han f.eks. får grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Det sikrer ham større variation af mineraler, vitaminer osv. men er samtidig også med til at holde hans mave lidt igang.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske