Svar: Rastløs baby om natten?
10. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Når jeg læser dit brev, så slår det mig at du skriver:"Jeg ammer ham stadig om natten (og om dagen men ikke så meget) og det vil jeg gerne fortsætte med".
Det forstår jeg godt, for det er også rigtig hyggeligt og så er det nemt, når han vågner om natten at lægge ham til og I får alle sovet lidt. Men samtidig så tror jeg altså også at det er her at I skal lave ændringer, hvis du vil ændre på hans søvnmønster.
Rent ernæringsmæssigt har din dreng ikke behov for mælk om natten med den alder han har. Det kan godt være trygt for ham at blive lagt til, men det er problematisk i forhold til det der hedder "vanebetinget afbrudt søvn". Jeg tror nemlig at din søn vågner fordi han har lært sig det, altså har fået en vane om at vågne, klynke, få bryst og nu tror han det hører med til natten, at skulle spise her. Hans lille krop har indstillet sig på det.
Så vil du måske sige at han ikke får så meget mælk hos dig. Men her tænker jeg at han får mere end du tror. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og din mælk løber også nemmere. Han kan derfor nå at få rigtig meget mælk på kort tid, når han spiser hos dig om natten.
At spise hos dig om natten gør også at han så ikke har så meget plads til den egentlige mad om dagen. Og får han ikke mad, som mætter han tilstrækkeligt, så sover han heller ikke roligt.
Mit forslag er derfor at du begynder at tilbyde din dreng mere mad om dagen og forsøger at fjerne amning om natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst (godmorgen, så står vi op)
Formiddag: Grød evt. med lidt frugtmos, mælk eller vand af kop
Formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop
Middagslur, evt. amning før, for at finde roen
Eftermiddag: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Aften: Grøntsagsmos med kød, fisk og mere og mere familiemad, evt. frugtmos til dessert, mælk eller vand af kop
Sen aften: Amning (sov godt)
Nat: Vand, hvis behov for væske
Som du kan se her, så siger jeg ikke at du skal stoppe med at amme. Det er dejligt at I begge er så glade for amningen, men jeg er ret sikker på at hvis du skal have ændret på din drengs sovevaner, så er det her du skal sætte ind. Du må meget gerne amme din dreng, men forsøg med 3 gange amning om dagen og ingen amning om natten.
Med hensyn til hvorvidt din dreng skal puttes i seng eller barnevogn, så er der ikke noget med at løbet er kørt nu. Drag nytte af at sommeren står for døren og lad din dreng sove ude, når I har mulighed for det. Andre dage må han puttes inde.
Jeg tænker at i takt med at amningen bliver nedtrappet og indtaget af fastere føde øges, så vil jeres drengs søvnrytme om dagen og ændre sig. Jeg tænker derfor at det er vejen frem.
Rigtig meget held og lykke med projekt "nedtrap amning for at sove godt":o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske