Svar: I gang med at gå?
11. juni 2006
Alder:
17 mdr.
Kære Mai-Brit
Det at lære at gå kræver stort mod og nogle børn er mere forsigtige end andre børn. Det lyder som om jeres dreng er den lidt mere forsigtige type. Derfor vil det være rigtig godt for ham at han, når han går, så går ved noget. Det vil sige at han kan støtte sig ved noget stabilt og solidt. Det kan f.eks. være møbler.
Hvis I holder ham i hånden, så har han "tomt rum" omkring sig, hvis du forstår hvad jeg mener og det kan godt gøre ham usikker. Du må gerne hjælpe ham, men så kan det være en god idé at du sidder på gulvet og lader ham gå rundt om dig eller fra dig og hen til far, men imens i sidder ned, fordi I så derved "virker solide".
Prøv ikke at presse ham for meget. At stå og krydse rundt på egen hånd og endelig gå afhænger både af selvtillid og motivation, men også af muskelstyrke og koordinationsevne. Hvis I presser ham for meget, så risikerer han måske at falde og så bliver han bange.
Prøv derfor at støtte ham ved at tænke på at han skal have ting at støtte sig ved, som står fast, så han øver sig i at bevæge sig mellem sikre punkter. Derved får han mod på at komme videre i verden.
Med hensyn til balance, så vil det være en rigtig god idé at I gynger ham. Det at blive gynget er med til at udvikle balancen og det kan f.eks. være en babygynge som han kan sidde i.
Fortsat held og lykke med ham. Det lyder som om han er godt på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske