Brev:
Amning 2,5 uge – kan man få for meget mælk?
11. juni 2006
Alder:
0 mdr.
Amning 2,5 uge – kan man få for meget mælk?
Kære Helen
Vi henvender os til dig, da vi er helt på herrens mark mht. amning af vores 2 ½ uger gamle datter. Hun vejede 3100 g ved fødslen og tabte sig ikke i forhold til sin fødselsvægt. Da hun var 14 dage vejede hun 3500 g, og jeg tror hun har taget yderligere på i vægt siden da! Hun suttede med sublim teknik allerede få minutter efter fødslen og mælken løb til efter 2-3 dage. Jeg tror, der er mælk nok, men det er ikke så det sprøjter ud, som det gjorde, da jeg ammede mit første barn ;-()
Hun er fra starten af blevet ammet efter behov...hvilket hurtigt har sneget sig op på 10-12 gange i døgnet, nogle dage mere, idet hun melder sig hver time i løbet af dagen og hver 3. time om natten. Resten af tiden har hun sovet, dog meget afbrudt da hun okser og bakser med maven for at få afgang af luft og afføring. Nogle nætter har været en lang kamp, hvor vi har haft indtryk af, at hun er besværet fra maven. Det hænder, at hun gylper en del efter store måltider, men det er ikke et generelt problem.
Vores sundhedsplejerske syntes, at vi, set i lyset af den relativt store vægtøgning og mavebesværet, skulle prøve at skrue antallet af amninger ned til 8......og det lykkedes også et par dage. Men de sidste to døgn har hun været nærmest hysterisk grædende, når hun ikke har ligget ved brystet, hvilket hun så har fået lov til ca. hver time, med deraf følgende endnu mere gylpen, rumlen i maven, trykken og baksen for at få luft og afføring ud...det skal lige siges, at hun har afføring 7-8 gange hver dag, men meget lidt hver gang. Hun har mange store, våde bleer hver dag.
Jeg sørger for, at hun får bøvset efter hver amning. Vi har prøvet med sutten i 10 dage, men hun vil ikke ”tage den”.
Jeg synes jo, hun skal have den mælk, hun har brug for/lyst til, det fungerede iøvrigt fint med mit første barn.....men jeg er bange for, at den megen mælk gør hende utilpas i maven, og at hendes trang til at sutte er et udtryk for smerter i maven. Det skal siges, at når hun bliver lagt til, sutter hun kraftigt og ivrigt og gråden ophører på et splitsekund, hvilket man jo som mor kan finde meget behageligt ;-()
Tror du, jeg gør hende en ”bjørnetjeneste” ved at amme hende så ofte? Kan jeg skade hendes mavetarmsystem? Kan hun måske få kolik af at blive ”propfodret”?
Det kan tilføjes, at min mand flere gange har haft held med at få hende beroliget, når jeg nærmer mig begynder hun så igen at græde og lave søgende bevægelser med munden....er det fordi jeg er lig med mælk og han ikke?
Håber du kan hjælpe os...vi vil gerne gøre det bedste for vores lille pige og hendes mave, men hvor er det svært at høre hende græde så inderligt og vide at et bryst i munden kan få hende til at falde til ro!
Mange hilsner fra Pia