Svar: Amning 2,5 uge – kan man få for meget mælk?
11. juni 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Pia
Tillykke med den lille pige.
I princippet kan du ikke give din datter for meget mælk, hun er så lille og ny at hun skal have lov til at være selvregulerende og netop i disse dage, hvor det er meget varmt, så er det naturligt at hun melder sig hyppigt for at få den vandholdige mælk, som slukker tørsten. Det er ikke at gøre hende en bjørnetjeneste, - det er at dække hendes behov.
Når det er sagt, så behøver hun naturligvis ikke at die hos dig hele tiden. I har begge brug for lidt pauser ind imellem. Hun har brug for hvile og søvn for at vokse og trives godt og du (og brystet) har brug for lidt pause ind imellem og lidt hvile for at få dannet mere mælk.
Jeres lille pige er kun 2½ uge og er derfor fortsat igang med at fortælle din krop, hvilket mælkebehov der skal dannes og amningen er stadig igang med at etablere sig. Det er rigtig dejligt at du har haft mælk så hurtigt og at din datter tager så godt på, det gør at du med ro i sjælen godt kan give hende til far. Og i den forbindelse synes jeg du atter skal forsøge med en sut, da din datter jo også godt kan have et stort suttebehov, som ikke nødvendigvis behøver at hænge sammen med mælkebehov.
Din datter kender endnu ikke til hvad det vil sige at være sulten og mæt. Hun lugter sig frem og hos far lugter der ikke at mælk og søger man får man ikke noget bryst, så her er lettere at falde til ro. Hos mor er det svært at finde roen, for her lugter hele tiden af mad og så tror hun at hun også skal spise hele tiden.
Hun har fortsat brug for at blive svøbt og skærmet og hjælpe til at finde roen på denne måde. Det at ligge svøbt gør at hun får fornemmelse som inde i maven "at støde ind i noget" og det giver hende en ro. Det kunne gøre at hun sov lidt bedre og kunne tage et lidt længere stræk. Herefter kunne hun så vågne op til dåd og tage godt fra ved brystet.
Når du ammer hende så er det en god idé at give hende fra en side og lade hende spise længe der. Gerne ½ time, hvis hun kan. Herefter skifter du hende, så hun vågner op og tilbyder hende så det andet bryst, hvor hun tager toppen. Så er du helt sikker på at hun har fået hvad hun kan tage.
Herefter putter du hende, prøver med en sut, svøber hende, skærmer hende. Når hun vågner igen, så starter du der, hvor hun har taget toppen, lader hende "spise i bund", skifter hende og tilbyder den anden side osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske