Brev:
Hvordan gør vi - sove igennem
11. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Hvordan gør vi  - sove igennem
Kære Helen
Tak for dit gode svar.
Jeg tror du måske har ret mht den vanebaserede afbrudte søvn og vi har nu her i familien besluttet at lære ham (Gustav på 7 mdr) at sove (bedre).
Men hvordan gør vi det så bedst muligt? Sådan helt konkret? Er det nødvendigt at han rykker på eget værelse eller kan han godt sove i sin seng der står op ad vores?
Vi er enige om at det er far der skal tage natteturene (mor rykker ind i stuen imens), da han jo ikke lugter af mælk og han bliver nok også knap så frustreret som jeg gør. Hvor mange nætter vil du skyde på det tager (så far kan forberede sig mht job mm) Og skal far gå ind og ud igen, eller bare ligge med ryggen til, når bissen snakker og larmer og kun vende sig om når han græder eller hvad?
Vi er også enige om, at han ikke skal græde alene, så vi vil gerne være der for ham og hjælpe ham, men hvordan gøres det bedst? Kan man tage ham op og vugge ham i søvn eller er det bedre at han falder i søvn alene/selv?
Jeg ville gerne bibeholde kl 2 amningen, men ved ikke om det er bedst helt at stoppe,- at sige enten eller? Jeg synes bare det er lang tid han skal undvære mad (fra 19-06) når han er vant til at få mad hver anden time i snit?
Jeg er sikker på at han ikke er særlig sulten efter mad ved langt de fleste opvågninger, for han skal mere have trygheden med brystet i munden og sin hånd i mit ansigt for at falde i søvn igen (men han vrider sig alligevel mindst ½ times tid og man kan bare blive helt frustreret når man er træt og ved han også er det). Men jeg vil på den anden side heller ikke tage alt det trygge fra ham så han bliver en utryg lille dreng, for det bliver jo kun værre så tror jeg.
Skal vi så, efter din mening starte med at sige helt stop for mad i tidsrummet 19-6, eller sige stop for mad fra 24-06 (så han kan tanke op om aftenen) eller sige 1 amning pr nat er ok(kl 02 f.eks) eller hvad mener du er bedst? Bliver han forvirret hvis han godt kan få mad nogen gange og ikke andre, eller kan han godt skelne mellem at nu kommer der vand, så nu er der ikke mere at vågne efter, hvis vandet først starter kl 24?
Skal vi så samtidig køre efter samme princip om dagen til hans lure, altså lade ham ligge når han vågne (efter den halve time) og lade ham falde i søvn igen uanset hvor lang tid det tager? Han ligger jo, både om natten og om dagen, i lang tid (måske 1 time) og rumsterer uden at græde, hvad gør man der? Lader ham ligge for sig selv, eller går ind og siger godnat og putter ham? eller venter man til han græder med at vise sig? Selvom det tager 1 time? 2 timer? Mere?
Eller skal vi kun tage natten nu og så lade ham sove sine 3x½ time om dagen og se om det retter sig selv, hvis han kan sove bedre om natten?
Jeg er nemlig som hele tiden, været lidt delt, idet jeg føler han er en dreng der har brug for meget tryghed og fysisk kontakt, og stritter helt imod når han bliver presset til noget. Samtidig er det ikke holdbart for familien at han og vi ikke sover, men er også bange for at det bliver værre, hvis han bliver "tvunget" når han ikke vil/kan.
Ja som du nok kan høre, har jeg 1000 spørgsmål og kommer sikkert i tanke om flere, men i forhold til at holde ham tryg tryg tryg, hvordan klares det så bedst muligt så han ikke "tager skade"/græder sig i søvn men samtidig "lærer noget" (og ikke bare ligger og snakker og hygger og leger 3 gange 2 timer hver nat inden han falder i søvn til sidst, for jeg har indtryk af, at han hygger lidt også, i hvert fald den første times tid han er vågen), er det "normalt" eller hvorfor gør han egentlig pludselig det?
Glæder mig til at høre fra dig, og undskyld alle mine uvidende spørgsmål, håber du bærer over med mig!
Kærlig hilsen Ditte, der grundet søvnmangel ikke kan finde hoved og hale i ret meget for tiden!