Svar: Hvordan gør vi - sove igennem
11. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Hej Ditte
Ikke 1000 spørgsmål men næsten og det er okay:o)
Jeg kan høre ud af dit brev at det er meget vigtigt for dig at din dreng føler sig tryg og at han ikke skal græde for meget. Det kan jeg sagtens forstå og jeg synes også man skal være omsorgsfuld og skabe trygge rammer:o)
Der er flere muligheder for at gøre dette. For det første tænker jeg at det er vigtigt at både du, far og jeres dreng får nogle sammenhængende timer om natten og derfor er det uhensigtsmæssigt med natamning kl. 2.
Jeg vil derfor foreslå at I sen aften, når I selv går i seng, f.eks. kl. 23 giver jeres dreng noget mælk. Det kan være amning eller en flaske. Han kan spise i søvne, så det er et spørgsmål om at tage ham op og give ham mad. Så er han mættet godt af og burde kunne sove natten igennem og dermed gerne til kl. 6. Det kan godt være at han i en overgangsperiode vågner kl 4 eller 5, men her kan han så få en sut eller lidt vand, hvis han er tørstig. Det kan I med god samvittighed gøre, da han jo har spist før midnat.
Med hensyn til at sove selv, så hjælper det nogle gange at kunne flytte barnet ud af værelset, simpelthen fordi man så ikke reagerer helt så hurtigt på hinandens lyde. Har man ikke mulighed for det, så må børnesengen være i soveværelset, men det indbefatter så ikke automatisk amning:o)
Jeres dreng er stadig så lille at han har behov for et vist mælkeindtag, han skal bare tage det om dagen og ikke om natten. Derfor vil det være synd at stoppe amningen helt. Var han ældre kunne det godt være løsningen, da han har rigtig svært ved at forstå, hvorfor han nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Men lige nu har han stadig behov for amning.
Det mest humane kan derfor være det at du, når han vil ammes, så tilbyder ham brystet, men kun lader ham die kortvarigt. Så lirker du vorten ud af munden på ham igen og prøver at nusse ham lidt i stedet, give ham en finger at holde om osv. Altså stille og roligt lærer ham at falde til ro med kærtegn i stedet for brystet og hele tiden får stoppet hans mælkeindtag, så det kun er trøst og ikke noget der mætter. På den måde får han trygheden og det han beder om, men det er stadig dig som tænker fremad og prøver at sætte noget andet i stedet.
Hvis I vælger at far er den der tager over, fordi det er for svært for jeres dreng at undvære amningen, så er det fint at du prøver at holde dig væk. Jeg synes dog stadig at du skal forsøge med amningen eller en flaske sen aften og så er det far, som prøver at berolige, hvis jeres dreng vågner om natten. Det kan være helt okay at tage ham over i jeres seng og putte med ham der, det handler jo ikke umiddelbart om at han ikke må putte med jer, men om at han ikke skal ammes. Så hvis far kan få ham rolig ved at tilbyde ham tryghed på anden vis end amning, så er det fint. På den måde lærer jeres lille dreng jo så netop at falde til ro uden mælk.
Jeg synes ikke far umiddelbart skal ignorere ham, da I jo har et helt klart indtryk af at jeres dreng har brug for kontakten og nærheden. Far kan lige trække tiden lidt og se om Gustav falder til ro af sig selv, gør han ikke det, så kan far hjælpe ham med at skifte stilling, prøve at give ham en sut, kærtegne ham lidt osv. og hvis det ikke får ham til ro, så evt. tage ham over til sig.
Det tager som regel 3 dage/nætter før I begynder at se en ændring, dermed ikke sagt at han sover igennem efter 3 dage. Tingene hænger jo sammen og jeg er ret sikker på at hvis der skrues ned for mælkeindtaget om natten, så bliver det mere plads til rigtig mad om dagen, så bliver han generelt mere mæt og vil så også begynde at ændre sovevaner. Derfor synes jeg I skal arbejde på at ændre nætterne først og så se om det giver ændringer om dagen. Det skal I dog give lidt tid, hans lille krop skal jo også lige vænne sig til nye rutiner.
Generelt når børn græder, så synes jeg man skal vise sig. Hvis I kan høre at han vågner og ligger og snakker, så kan I godt gå hen til ham ret hurtigt, så bliver han glad og der er ikke grund til først at komme, når han er utilfreds. Med mindre I oplever at han ofte falder i søvn igen, når han har ligget og pludret lidt og derfor har brug for den tid alene, for at finde roen.
Hvis han græder når han puttes, så må I vurdere hvad gråden handler om. Er han utryg, søger han underholdning eller hvad sker der? Er han utryg, så kan det være en god idé at blive hos ham, søger han underholdning, så kan det være nødvendigt at gå og her mener jeg ikke at man skal være væk i mere end 3 minutter, før man viser sig igen. Jeg er ikke tilhænger af at man forlænger tiden og således kan være væk længe fra et grædende barn. Og selv om han ikke græder, så synes jeg I skal vise jer, simpelthen for at betrygge ham i at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer og han roligt kan lægge sig til at sove.
Jeg ved ikke om jeg kom nogenlunde omkring det hele, men jeg håber det. Glæder mig til at høre føljetonen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske