Brev:
Ked af det hele tiden
11. juni 2006
Alder:
12 mdr.
Ked af det hele tiden
Kære Helen
Nu er jeg bare nødt til at spørge igen:
Kan det virkelig passe, at min lille Emil på 1 år skal være så ulykkelig og pylret hele tiden?!? Nu har det været sådan siden påskeferien.
Det første han gør, når han vågner (mellem 05-06) er at græde helt utrøstelig indtil jeg tager ham ind i sengen og giver ham bryst. Det er noget, vi begyndte på, fordi han altid var så ulykkelig. Det gør, at han ofte sover så gerne en time mere og så er i bedre humør.
Første spørgsmål: er det almindeligt, at børn vågner og er SÅ ulykkelige HVER morgen? Indtil for to måneder siden, vågnede han og legede lidt, pludrede osv - og hvis vi så ikke kom og tog ham op så græd han, men ikke som det første!
Nå, men så går dagen ellers sin pylrede gang. Det med at lege selv er stort set et særsyn. Jeg skal være glad, hvis han kan beskæftige sig selv i ti minutter, det meste af tiden går med at jamre, klynke, græde, skælde ud, kravle rundt i hælene på mig osv. Han skal helst være lige op og ned af mig og/eller have fysisk kontakt.
Nogle dage er han i så pilråddent humør at heller ikke det hjælper. Vi hopper og springer rundt for at få ham til at være bare i nogenlunde humør, men det er godt nok hårdt. Han er for sur til at sove, for ulykkelig til at lege, for vranten til at spise, for rasende til at få ble på... føler at han er som en tidsindstillet bombe, hvor man virkelig skal passe på, hvad man gør, for at den ikke går af.
Jeg prøver stadig at være sammen med ham så meget som overhovedet muligt (er begyndt at arbejde igen) og når jeg er sammen med ham, så ER jeg der virkelig. Det er ikke noget med, at jeg forsøger at parkere ham et sted med noget, så jeg kan få fred til at læse avisen. Men nogen gange skal jeg jo lave mad eller på toilettet. Når jeg laver mad hænger han i mit ben og klynker, og når jeg går på toilettet sidder han udenfor og græder og basker på døren til jeg kommer ud igen!!
Det er helt klart værst, hvis jer er til stede, nogle gange virker det som om, at det hjælper, når jeg ikke er der. Altså hvis hans far eller min mor passer ham (han er meget glad for mormor). Men det er bare så anstrengene at have et barn, der altid er så utilfredst. Jeg er glad for, at han tilsyneladende elsker mig meget - og jeg elsker ham meget! Men hvor ville jeg dog ønske, han var lidt gladere...
Jeg ved godt, at det måske er et spørgsmål om tålmodighed. Og jeg ved godt, man ikke må sammenligne... Men jeg ser bare på mine venners og mødregruppes jævnaldrende børn, der bare er glade, spiser og leger og undersøger ting osv. Emil vil bare aller helst hænge på mig og er bare næsten ALTID pylret! Vi hører os selv konstant overveje forklaringer som "det er nok tænder", "han har måske sovet lidt dårligt", "jamen hans numse er måske også en smule rød" osv.
Men hvad kan det være, der EGENTLIG gør, at han er så pylret, tror du?
Ud over det, synes jeg han udvikler sig fint. Han sover rimelig nu (vågner ofte en enkelt gang i løbet af aftenen, men det er OK) Er begyndt at ville gå, mens han holder i ens hænder (rundt og rundt og rundt i lejligheden!), kan stå selv ganske længe (halvt minut) og har taget et par skridt selv. Kan spise de fleste ting osv.
Han er i øvrigt helt vild med frugt og spiser meget af det (især appelsin og ananas), hvis han kan komme til det. Nogle gange lidt på bekostning af anden mad. Men... er frugt ikke OK? Det er jo sundt og hellere at han spise det, end ikke noget. Eller hvad?
Jeg håber, du har et godt råd til mig og min ulykkelige/utilfredse søn.
Bedste sommerhilsner
Emils mor