Svar: Børn og seksualitet
12. juni 2006
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Hannah
Tak for dit brev, som jeg har diskuteret med mine kolleger. Tankerne får du her:o)
I forhold til din datters alder, så er det helt normalt at børn på dette tidspunkt begynder at interessere sig for deres egen krop, deres eget køn og dermed også begynder at undersøge sig selv.
I princippet bør de have lov til dette, men nogle gange kan det blive for meget og her bør man som voksen sætte grænsen. Det er rigtig fint det du gør, med at forklare din datter at sådan gør man ikke i offentlighed.
Der er jo sket det, at din datter har oplevet at det er dejligt og derfor kan man jo ikke fortænke hende i at gøre det. Men det er jo ikke ensbetydende med at hun, som den lille pige hun er, tænker i seksuelle sammenhænge og nydelse på den måde.
At børn gør det pga af stress - aldrig hørt om det. Utryghed, næppe. I lyder til at være en god og ressourcestærk familie, som sørger for at give jeres datter den tryghed hun behøver. Kedsomhed er en mulighed, men mere forstået på den måde at det er blevet en vane for hende. Hvis der ikke er noget som er sjovt og dejligt, så kan hun skabe følelsen af noget rart ved at onanere.
Derfor er det vigtigt at du, når hun lægger sig op på armlænet fortæller hende at det skal hun ikke gøre nu, men i stedet kan I gøre noget andet. Altså giver hende alternativer, som er ligeså gode, ja faktisk bedre for hende.
Det hører med til almindelig opdragelse at fortælle børn at man ikke sidder og undersøger sig selv ved middagsbordet. Det hører med til almindelig opdragelse at fortælle, at det at onanere er noget privat. Hvis man ikke lærer sit barn dette, så risikerer man jo at det bliver drillet og at andre vil synes at man er mærkelig, uhøflig eller andet.
Det du fortæller er ikke ualmindeligt. De fleste begynder i din datters alder at forholde sig til deres køn. Men det er vigtigt at finde en balance imellem at udforske når man er alene, altså undersøge sig selv, spørge mor og far "jeg har en tissekone og far har en tissemand" og så at benytte sig at onani som "nydelse".
Der er ikke grund til bekymring og det siger intet om hvordan jeres datter i øvrigt udvikler sig. Hun lyder til at være en fin pige og det lyder som om I tackler det hele korrekt.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske