Svar: Næring, 10 mdr
12. juni 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Iben
Dejligt at høre fra dig, trods sygdom og madproblemer:o)
Mon ikke du skulle få fat i en diætist. Du bor jo i et livsnyderland, hvor maden, råvarerne - ja det hele er helt fantastisk efter min mening, og diætister er jo uddannet til lige netop det du efterspørger.
Måske kunne du bage nogle havregrynsboller eller evt. prøve at lave det som brød, det har andre mødre haft held med.
Opskriften er her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan jo prøve at lave dem uden A38. De kan fryses og lunes i ovnen.
Det er rigtig godt at du give hende så meget forskelligt af jeres mad som muligt.
Da hun ikke er den store kødspiser, hvad så med fisk. Det kunne være fiskepostej, fiskefrikadeller, fisk lavet i ovn, fisk svitset med lidt løg og krydderier og tomat til en fiskesovs til tagliatelle, hvad med kylling på forskellig vis, hvad med indmad. Jeg kan godt forstå at det er svært, men jeg tror at en diætist vil kunne hjælpe dig.
Du kan også gå ind på astma og allergiforbundets hjemmeside www.astma-allergi.dk og i søgefeltet skriver: Opskrifter, så kommer du ind på en side, hvor du kan vælge f.eks. "uden mælk" og trykke søg og frem kommer så flere hundrede muligheder. Du har mulighed for at udelukke flere madevarer samtidig.
Håber det hjælper dig videre. Knus til dig også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske