Svar: Sover for kort tid
13. juni 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Tanja
Jeg må indrømme at det ikke lyder af meget søvn i forhold til din dreng alder og jeg kan derfor godt forstå at du søger råd for om du kan gøre noget anderledes.
Jeg vil lige starte med at sige at rigtig mange børn sover uroligt i øjeblikket pga varmen og de har behov for en del mere væske (hyppigere lagt til brystet). Men jeg kan også høre at du er opmærksom på appetitspring mv.
Har du fornemmelse af at du har masser af mælk? Hvordan virker din dreng i forbindelse med amning, falder han i søvn ved brystet, dier han længe, synker, kan du mærke forskel på brystet fra lige inden han spiser og efter, tisser han godt, er der gang i maven, tager han fint på osv?
Jeg spørger naturligvis fordi det er vigtigt for at kunne sove godt at han er godt mæt og når han spytter sutten ud, så er det vigtigt at tænke om det er fordi han er mæt og har suttet det han har behov for hos dig, eller om det er fordi der ikke kommer noget og han har behov for at blive lagt til og få "den ægte vare". Der er jo en grund til at det hedder narresut:o)
Hvis du tænker at mælkemængden ikke er noget problem og amningen går rigtig godt, så kan det være en god idé at du tænker i stimulation. Hvis du har fået en lille dreng, som er rigtig meget på og gerne vil følge med i det hele, så kan du ikke regne med at han selv siger fra og gør han det, vil det ofte være hvor han er overtræt. Det er derfor vigtigt at du som den voksne går ind og bliver lidt mere styrende og forsøger at skærme ham lidt.
Du kan skærme ham ved at svøbe ham, putte ham i barnvogn og evt. med et klæde op ved kalechen, så du lader ham ligge lidt i en hule. Du kan putte ham i liften og lade den stå i et tilstødende lokale, så han ikke er lige hvor I andre er, storesøster, fjernsynet osv.
Det kan også være en god idé at du forsøger at putte ham før du egentlig mener at han viser træthedstegn. Begynder han først at gabe, så er han træt. Prøv derfor at putte ham allerede der, hvor han får lidt blanke øjne og pjevser lidt.
Hvis han er meget glad for amning og for at være tæt på dig, så kan det nogle gange hjælpe i en periode at du simpelthen lægger dig ind med ham på sengen og ammer ham liggende. Når han er færdig med at amme, så lader du ham bare sove videre på sengen. Du skal naturligvis lægge en dyne tæt omkring ham, så han ikke kan trille ned og så jævnligt holde øje med ham, men det kan nogle gange være en løsning.
Sørg for at rummet hvor han sover ikke er for varmt, men at der er frisk luft og nedrullede gardiner.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske