Brev:
Ensidig kost til 9 måneders pige?
13. juni 2006
Alder:
9 mdr.
Ensidig kost til 9 måneders pige?
Hej Helen
Jeg melder mig nu som ny bruger efter at have brugt dine svar til andre som inspiration.
Vores pige på 9 måneder blev fuldtidsammet i de første 6 måneder og derefter var vi "tvunget" til at begynde med fast føde. "Tvunget" fordi hun ikke viste interesse eller behov for mere mad end amningen dækkede. Fra 6 - 9 måneder ville hun kun have grød og glasmad selvom jeg ofte lavede hjemmelavet mad til hende, men for hyggens skyld endte vi med at give hende Hipp-mad så måltidet ikke skulle skabe for megen irritation.
- Og så da hun endelig overgav sig til den faste føde, skete det fra den ene dag til den anden! Inden for en uges tid fik hun 2 tænder, nægtede at blive ammet (så det stoppede uden problemer) og nægter al form for skemad dvs grød, pure og mos. Det eneste på ske der må komme indenbords er yoghurt. Derudover er hun meget stolt over at kunne spise selv, så maden skal helst være i fingernemme bidder.
Nå og så til spørgsmålet :
Har du et forslag til hvordan en madplan for hende kan se ud? Jeg synes at det mad hun vil spise er sunde ting og primært økologisk, men da det går langsomt for hende med at acceptere nye fødevarer er jeg i tvivl om, om kosten bliver for ensidig?
En typisk dag ser således ud :
Tidlig morgen 100 - 150 ml mme ( sover igennem 20.30 - 7.00 ).
kl. 8.00 budt på grød ( 1-3 skefulde max ) bondebrød m ost, frugt.
kl. 11.00 bondebrød med ost, tun, agurkestykker og avocado.
kl. 13.30 yoghurt med lidt frugtmos, budt på banan og vandmelon.
kl. 16.00 yoghurt / bondebrød med frugt og resten af osten.
kl. 18.30 pastaskruer, avocado, 1-2 slags grønt og kylling/tun eller laks.
kl. 20.00 125 ml vælling med d-vitamindråberne.
Derudover får hun ialt med morgenflasken 400 ml mme (nan 2 )i løbet af dagen samt budt på vand af krus (som hun efterhånden er begyndt at drikke).
Tun bliver moset med smør og jeg bruger smør på brødet, som dressing til aftensmaden får hun yoghurt eller en klat af vores dressing lavet på ylette, med krydderier.
Yoghurtforbruget er cirka 1.5 - 2 dl om dagen og er lavet på sødmælk.
I de sidste par uger har hun kun nået 4 måltider om dagen, da hun har sovet længe, men det er vi ved at få vendt.
Hun er 72 cm og vejer cirka 8,7 kg, vægten har nok stået stille de sidste par uger på grund af tænder/mellemørebetændelse og varmen, men det er ikke noget der bekymrer os, da hun har spist nogenlunde og generelt er en rigtig glad pige.
Håber at du kan danne dig et billede udfra ovennævnte.
På forhånd tak.
Molly