Svar: Ensidig kost til 9 måneders pige?
13. juni 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Molly
Velkommen til:o)
Det lyder umiddelbart som om du har en rigtig fin pige, som trives godt og som nu, trods mellemørebetændelse mv. er begyndt at spise rigtig fint. Og det er helt super, at hun er gået så hurtigt over til familiemad.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Det eneste jeg lige vil sige er at ylette ikke anbefales før efter 1 års alderen. Det samme gælder Ymer og Kvark.
Du har ret i at det kan lyde ensformigt med bondebrød og yoghurt, men der er umiddelbart ikke spor i vejen med at hun får dette. Stille og roligt vil hun jo også spise mere og bedre og dermed vil hun også inden for kort tid, faktisk kunne spise det samme som dig. Du behøver altså således ikke lave specielle retter til hende, men kan prøve at tilbyde mere og mere af den mad du laver til dig selv, bare skåret ud, så det passer til hendes alder.
Til frokost kan du prøve med lidt kogte ærter og majs, det virker appellerende i farverne og det er med til at øve hendes pincet greb. Hun må også gerne få ris, kartofler og du kan f.eks. også prøve de lidt mere gammeldagsretter som "kartoffelmos og millionbøf" eller "boller i karry". Børn kan tit rigtig godt lide retter som disse.
Det er fint at du prøver at variere hendes pålæg på brøddet, så hun får forskelligt pålæg og derunder også kød og fisk. Det er helt okay og jeg synes det lyder fornuftigt.
Med den alder din datter har nu, så vil hun naturligt være lidt mere selektiv end tidligere. Derfor vil det være en god idé at der på tallerkenen er lidt valgmuligheder som varierer i farve og smag. Så kan det godt være at det kun er de gule majs, som glider ned den ene dag, men næste dag er det så noget andet og på den måde er der variation og det er okay.
At hun ikke er vokset så meget på det sidste kan både hænge sammen med at hun er stoppet amning, men også at hun nu er mere mobil og dermed bruger mere energi.
Det bedste du kan gøre er at vedblive at tilbyde hende forskelligt og endelig ikke presse hende. giv hende så meget forskelligt som muligt at smage på imens hun stadig har en naturlig nysgerrighed for det. Når først hun er blevet et år, kan det være sværere at få introduceret noget nyt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske