Svar: Madglæde
13. juni 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Hvor er det dejligt at din dreng er så glad for at spise:o)
Før du begynder med rugbrødshapsere, så synes jeg du skal forsøge med lidt brødskorper og lignende som han selv sidder med i hånden. Selv om han er glad for at spise, så skal der trodsalt en vis evne til at kunne spise nok af tyggemad, hvis behovet skal dækkes. Derfor har han fortsat behov for en del mos og grød.
Men du må meget gerne begynde at give ham lidt mere af jeres mad. Du må altså meget gerne begynde med lidt kogt kød og fisk, lidt hårdkogt æg, og lade ham smage lidt mere fra jeres tallerken. Ofte vil børn gerne have mad som smager af noget.
Det er rigtig godt at du tilbyder ham så meget forskelligt som han kan sidde med i hånden og det skal du endlig blive ved med, men lad det fortsat være ved siden af hans mos og grød. I løbet af den næste månedstid kan du så begynde med lidt rugbrødshapsere mv. som skal tygges mere.
Med hensyn til mælk, så lyder det som om han får sit mælkebehov dækket fint, når han ammes 3-4 gange hos dig. Hvis han begynder at nedsætte ammefrekvensen til 2 gange dagligt, så vil det være relevant at du giver ham lidt modermælkserstatning eller sødmælk af en kop, men som det lyder lige nu, så lyder det ikke som om han mangler noget.
Fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske