Svar: Afføring og laktulose
13. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mai
Jeg synes for det første at du skal skrue op for mængden af laktulose. Der sker ikke noget ved at du giver ham f.eks. 6 ml, enten på en gang eller over to doser. Han må i princippet også godt få mere.
Det er rigtig vigtigt at du får sat gang i den mave, så han ikke længere har ondt i maven og så han har appetit og lyst til at spise. Når maven fungerer og afføringen ikke er svær at komme af med, så prøver du med et skemåltid. Laktulosen bibeholder du så længe det er nødvendigt. Du kan langsomt prøve at trappe ned, men får han hård mave, så skal han have igen. Det er ikke noget du skal være bange for. Er du usikker omkring det så drøft det med din læge.
Du må gerne prøve med lidt grød, f.eks. risgrød. Begynd med 4-5 skefulde og øg ham langsom til ½ dl. Når han kan spise ½ dl. eller mere, så kan du prøve at give ham 2 gange dagligt. F.eks. grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Giv ham lidt vand af en kop sammen med skemaden.
Det er rigtig dejligt at du har fået lidt mere mælk i ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske