Svar: Kranieform
13. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Kkkk
Ud fra din beskrivelse så vil jeg sige nej. Det lyder ikke som om din datter har fladt baghoved, men da jeg ikke kan se hende må du få egen læge eller sundhedsplejerske til at kigge på hende.
Det er sådan at kraniet består af flere plader som kan forskyde sig i forbindelse med fødslen. Simpelthen fordi barnet lettere kan komme ud gennem fødselsvejen.
Imellem pladerne er der det der kaldes fontaneller. Den største er øverst oppe på hovedet og er det som mange kalder for "den bløde plet". Men der er også fontaneller i baghovedet og jeg tror det er det, du kan mærke og se på din datter.
At hun har et knoglefremspring er helt normalt for kraniets facon og som du skriver - det har du også selv.
Hos børn med meget hår, ser man ofte ikke kraniefaconen så tydelig og lægger måske ikke helt så meget mærke til det, men hos børn med mindre hår er det tydeligere at se. Ofte begynder børn også at slide håret af når de er 3-4 mdr. og kan her få lidt bare pletter, men det er ikke ensbetydende med at kraniet er fladt eller at noget er galt.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske