Brev:
Sovevaner 5 år
13. juni 2006
Alder:
10 år
Sovevaner 5 år
Hej Helen
Jeg har en datter på 5 år, som vi har store vanskeligheder med at få til at sove om natten. Hun bliver meget ked af det, når vi (som regel jeg) lægger hende i seng. Hun græder og vil have at jeg skal være hos hende hele tiden. Der er ingen problemer hvis hun ved at jeg er i soveværelset, som ligger lige ved siden af hendes værelse, men hvis jeg vil gå ind i stuen, som også ligger tæt og hvor jeg sagtens kan høre hende, så har vi balladen.
Jeg har prøvet at trøste hende og gå, men så løber hun efter mig ind i stuen. Hun vil stort set kunne se, eller høre mig hele tiden. Hvis vi får hende til at ligge i sin seng, bliver hun ved med at ligge og råbe til mig, at hun elsker mig og at hun skal sige mig noget. (hvilket som regel er at hun elsker mig :o)
Det ender desværre stort set hver dag med at vi bliver uvenner og hun skriger hysterisk. Hun bliver også ved med at rende og småtisse (kun ved sengetid), men jeg har mistanke om at det ind imellem bare er for at tjekke hvor jeg er.
Det skal lige siges at vi er flyttet i stort hus for ganske nyligt, men at dette ikke er et helt nyt problem. Hun er faldet rigtigt godt til, også i sin nye børnehave hvor hun er meget glad for at være.
I starten var hun bange for at jeg skulle gå i kælderen mens hun sov, det har jeg nu overbevist hende om at jeg ikke gør, men det er som om hun er bange for at jeg pludselig er væk eller noget (selvom vi naturligvis har snakket om dette til hudløshed).
Jeg synes det er en uholdbar situation og jeg håber du har et god råd til hvordan vi får løst problemet.
Mange hilsner.
Mor27