Svar: Sovevaner 5 år
13. juni 2006
Alder:
10 år
Kære Mor27
5 år er en rigtig dejlig alder:o) Det er især i denne alder at børn begynder at stille de lidt mere store spørgsmål som: "Hvor kommer børnene fra", "Tror du på gud", "Hvad sker der når man dør" osv. Det er altså en alder hvor børnene tænker rigtig meget og hvor de ofte opfanger meget af verden omkring sig.
Det er meget vigtigt at man forsøger at svare nogenlunde ærligt på børnenes spørgsmål, men samtidig skal man også forsikre dem om at tingene ikke sker. F.eks. kan man godt bekræfte dem i at der findes tyve, men samtidig fortælle at de ikke kommer hos jer, for I har låst døren.
Det vil også være vigtigt at du prøver at skærme din datter fra alt for meget fjernsyn, hvis de f.eks. i nyhederne viser krig og ødelæggelse og du skal også have med i tankerne at visse tegnefilm kan virke voldsomme på børn.
Selv Disney´s tegnefilm kan virke voldsomme for børn og nogle børn har rigtig svært ved at forholde sig til at normalt døde ting i tegnefilm kan blive levende.
Det er ikke sikkert at din datter kan beskrive hvad hun er bange for. Naturligvis at du ikke er der, en angst for at du forsvinder fra hende. Men nogle børn har faktisk svært ved at lægge sig til at sove fordi det er svært at give slip på dagen. Det har simpelthen været så dejlig en dag at den godt lige må vare bare lidt længere.
Du skriver at i tilsidst ender med at blive uvenner og det handler jo et eller andet sted om at du vil en ting og hun vil noget andet. Kan I mødes på midten?
Jeg tror det er meget vigtigt at du prøver at lytte til, hvad det er din datter vil. Er det at du sidder hos hende, - kunne I aftale at du læser en bog og så er det godnat. Kunne du aftale at når du går, så kommer du igen - hun behøver ikke kalde, du kommer lige om lidt. Du skal naturligvis overholde aftalen.
Kunne det være muligt at hun fik lov til at sove på en madras i soveværelset. I nogle familier så giver det børnene tryghed at vide at de kan sove i samme rum som forældrene. De kan evt. blive puttet der, eller de ved at hvis de vågner om natten, så kan de komme derind.
Hvis du har brug for tiden for dig selv om aftenen og din datter er glad for at lytte til historier, så kunne det måske være en idé med en historie som bliver oplæst på CD eller bånd. Det kunne også være lidt musik, noget stille som hun kan ligge og lytte til.
Jeg forestiller mig at du ofte siger: "Nu skal du altså sove, ellers bliver du så træt imorgen" osv. I stedet skulle du prøve at sige "Ja det er rigtig svært at sove, sådan har jeg det også nogle gange", "Du er bare så bange for at jeg skal blive væk, men jeg er lige her og jeg passer på dig". Altså at du prøver at bekræfte hende i at de følelser hun har er okay og hun er ikke forkert.
Du kender det sikkert fra dig selv, - hvis man ved at man skal sove nu, eller hvis man får at vide at nu skal man sove, så kan man naturligvis ikke sove.
Jeg tænker at du bruger rigtig meget tid på at løbe frem og tilbage, som situationen er lige nu og det stresser dig. Derfor kører tingene op i en spids. Måske er tiden givet bedre ud, hvis du bruger den på din datter, så du 100 pct. involverer dig i hendes putning selvom den varer 30 minutter. De kunne være ved at give hende lidt massage, sidde i fodenden af sengen og massere hendes fødder, snakke stille og roligt med hende og på den måde hjælpe hende til at finde roen. Synge en lille sang osv. Hvis hun mærker at du er der for hende, så vil hun forhåbentlig lettere falde til ro, og når hun sover, så kan du med ro i sjælen få lavet det du gerne vil, så er hun jo puttet på fredelig måde og det er rarest for jer begge.
Fortsat held og lykke til jer begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske