Svar: Skemad vil han pludselig ikke
28. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Nina B-Hansen
Jeg tror det er meget vigtigt at du ikke forsøger at tvinge din søn til at spise, hverken på flaske eller med ske. Det er meget vigtigt at han de næste måneder oplever det at spise som noget hyggeligt og at han fortsat bliver ved med at være nysgerrig omkring at smage forskellige ting.
Jeg tror dog at det kunne være en god idé hvis du i en periode forsøgte at lave maden lidt mere ensformig. Når han er glad for landbrød, så lad ham få det et par gange om dagen, med lidt forskelligt pålæg og tilbehør ved siden af. Bibehold yoghurt en enkelt gang om dagen og prøv så at holde dig til en type grød eller mos.
Lige nu er det ikke det vigtigste med de store smagsvarianter, forsøg i stedet at gøre måltidet hyggeligt og interessant.
Lad ham selv være med så meget det kan lade sig gøre, med fingre og en gaffel i hånden. Han kan sikkert ikke styre det, men følelsen af også at være med kan have stor betydning.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske