Brev:
Dagsrytme til 5 mdr. gammel dreng
14. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Dagsrytme til 5 mdr. gammel dreng
Kære Helen
Tak for dine svar på vores mange spørgsmål. Du er virkelig en stor stor hjælp, ikke mindst nu hvor vi sidder i det store udland!
Lige lidt fakta om vores dreng: Fødselsvægt på 3704g og en længde på 56 cm. Nu er han 5 mdr og vejer 10 kilo og 73 cm. Hans fodlængde er 12 cm (synes den ser stor ud :o))
Han er for 14 dage siden begyndt på skemad og får nu 1 dl 2 x om dagen, grød om dagen og mos om aftenen.
Denne gang har vi to spørgsmål.
Det første handler om hans vækst. Vi er ikke i tvivl om at han trives godt. Han nåede de 10 kilo kun på min mælk, hvilket er skøøøønt, da vi jo virkelig kæmpede mod hårde odds pga. adskillige ammeproblemer. Men da vi ikke har mulighed for en sundhedsplejerske herover, vil jeg høre dine kommentar til han længde og vægt? Er han stor af sin alder eller er det helt almindeligt.
Vores andet spørgsmål er virkelig et råb om hjælp på at få lidt mere rytme på dagen. Vi prøver virkelig at arbejde på lidt mere struktur, men det skrider hele tiden for os.
Vores søn kan vågne kl.5 en dag, for den næste at sove til kl.7. Her er han vågen mellem 1 og 2 timer. Det svinger meget, hvor længe han kan holde inden den næste lur.
Længden på søvnen variere også, men for det meste er han god til at sove ca. 2 timer om formiddagen. Her er han så igen vågen 2 timer for at tage endnu en lur på et par timer. Men igen det svinger, andre dage sover han kun 45 min.
De sidste par dage er han vågnet fra sidste lur omkring kl.15 og sover så først igen når vi putter ham kl.19.30, hvor han så er meget træt. Jeg har kæmpet med ham en time sidst på eftermiddagen for at få ham til at tage en lille powernap, men nej.
Hvad angår amning, så får han efter behov. Natamningen variere også meget. Nogle gange får han 2 x gange i løbet af natten , andre gange er det hver 3. time.
Som du kan se, så har vi enormt svært ved at få det hele til at være lidt mere struktureret, da alt varierer med vores dejlige guldklump.
Kan du prøve at opstille et forslag til en rytme med tidspunkter på? Som sagt så får han skemad 2 x om dagen, men jeg synes det er svært at give ham det inden formiddagsluren, da han er for træt.
Er det for tidligt at han kun sover 2 gange i løbet af dagen?
Hvornår kan han få mere end den ene dl mad? Han er hurtigt blevet rigtig god til at spise af ske og spiser med stor lyst 1 dl og virker som om han godt kunne tage mere.
Mange kærlige hilsner herfra os