Svar: Hvordan beregner man madmængden?
14. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Ditte
Man går faktisk ikke så præcist op i mængden som du beskriver, da vi idag ved at sunde og raske børn fint er i stand til at regulere deres behov. Om man skal give 1 dl eller 2 afhænger altså helt af barnets alder og barnets interesse for mad. Og naturligvis barnets sult.
Nogle børn spiser meget og andre børn spiser mindre. Sådan er børn så forskellige og det er helt okay.
En almindelig opskrift på f.eks. risgrød fra sundhedsstyrelsen lyder:
½ dl rismel, ca 30g
1½ dl koldt vand
1 tsk fedtstof
½ dl modermælk, modermælkserstatning eller sødmælk
evt. en spsk. frugtmos.
1. Pisk rismel med vand i en gryde
2. Bring grøden i kog under piskning og kog under svag varme i to til tre minutter. Pisk af og til i grøden
3. Sluk for varmen og rør fedtstof og mælk i
4. Rør evt. frugtmos i
5. Giv barnet grøden, når den har spisetemperatur
Ønskes en tykkere grød bruges mere rismel.
Dette er en normal portion, men der er mange børn som ikke kan spise så stor en mængde og det er okay. Princippet er at det er bedre med lidt mindre og hyppige måltider end få og store måltider. Og så er den "rigtige måde" at tro på at barnet har en naturlig evne til at sige til og fra. Åbner barnet munden, så kan det spise mere, knibes munden sammen, så var det nok:o)
Håber dette er svar nok. Fortsat held og lykke og hilsen til mormor:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske