Svar: Skævt kranie - 3 mdr.
16. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Tania
Det er især de første 3 mdr at kraniet er meget blødt og tager facon efter hvordan barnet ligger; men det betyder ikke at "løbet er kørt" 3 mdr gammel. Du kan stadig gøre meget for at rette det op og det kan godt ændre sig.
Det er meget vigtigt at du prøver at lejre ham, så han kigger til den side, hvor han ikke er flad. Prøv at lægge ham modsat i sengen i forhold til, hvordan han plejer at ligge. Prøv også at hænge ting op ved puslebordet i modsatte side, så han får interesse for at vende sig den vej, du gerne vil have ham til.
I 3 mdr´s alderen kan han også ligge på maven og du skal gøre det til en vane at du, hver gang du lægger ham fra dig, lægger ham på maven. Altså når han er vågen. Hvis han ikke bryder sig om det, så læg en pude under hans brystkasse, så han løftes lidt op og placer ham evt. foran et spejl, så han kan se sig selv.
Vær opmærksom på at han ikke skal sidde i skråstol og autostol mere end højst nødvendigt. Det er på maven, du helt undgår tryk på hovedet.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske