Brev:
Er vågen 2 timer hver anden nat
28. oktober 2003
Alder:
7 mdr.
Er vågen 2 timer hver anden nat
Kære Sundhedsplejerske!
Vi har besluttet, at vores datter på 7 mdr. skal til at sove igennem om natten uden at blive ammet.
Tidligere er hun blevet ammet hele døgnet - også kl. ca. 19, når hun skulle sove, så igen kl. 23, kl. 02, kl. 04 og kl. 06.
Det har tidligere været fint med os. Min kone vil gerne amme indtil vores datter er et år, men altså ikke længere om natten.
Efter at have læst diverse indlæg her på siden, er vi blevet enige om at jeg - faren - skulle tage mig af nat-kampen, også fordi jeg er på forældre orlov og ikke skal op næste morgen.
Vi har fulgt de råd, vi kunne finde: Hun bliver ammet kl. 19, bliver lagt i seng (går fint - putteritualet består i hygge ved puslebordet samt amning i dobbeltsengen, hvorefter de ligger og "snakker" lidt og så falder min datter i søvn i min kones arme). Min kone ammer så ca. kl. 23 og flytter vores (stadig sovende)datter over i hendes egen seng, der står ved siden af vores. Herefter overtager jeg opgaven.
Forløbet er nu: Hver nat vågner hun ca. kl. 02, jeg giver hende lidt vand, putter hende og hun sover videre. Det er fint.
Og så sker det spøjse: Hver anden nat sover hun igennem indtil kl. ca. 6-7. Sådan en nat er helt efter bogen.
Men hver anden nat vågner hun kl. ca. 03-04 og vil ikke sove videre. Hun græder, er træt, får vand, græder mere, bliver sunget for, m.m., men sove vil hun ikke. Efter ca. 2 timer falder hun træt i søvn.
Det frustrerende er de to timer hver anden nat, hvor hun ikke vil sove - især fordi vi ved, at hvis min kone ammer, ja, så falder hun i søvn med det samme.
Der er ikke noget med ørerne (er lige blevet undersøgt af børnelæge i anden anledning), hun bruger ikke sut (selv om jeg også prøver dette), hun har ingen tænder og vi kan heller ikke se, at nogen er på vej - generelt er hun glad og tilfreds. Om dagen sover hun ca. 1-1½ time formiddag og kun 3 kvarter eftermiddag. Hun er derfor meget træt allerede kl. 18.30-19.
Vores egen teori er, at hun måske er sulten (hun får grød og mælk hver dag), men det er vel ikke kun hver anden nat, at hun er sulten? Hun kan selvfølgelig være lidt mere træt de nætter, hvor hun natten før ikke har sovet igennem - og det kan måske få hende til at glemme sulten?
Ovenstående har nu stået på i ca. 1½ uge, og jeg kan ikke længere se noget fremskridt - hver anden nat har far og datter vores 2 timers "slåskampe". Nogle gange har jeg måttet gå så langt som til at tænde lys og sætte hende op i vores dobbeltseng og lege og hygge lidt med hende førend hun falder ned og er i stand til at sove. Men det er vel næppe en god vane at give en baby?
Hvis du har nogen ideer, vi kan prøve, så er vi lydhøre.
Tak på forhånd.
Med venlig hilsen
Far