Svar: Er vågen 2 timer hver anden nat
28. oktober 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Far
Jeg har meget svært ved at svare dig på, hvad det er der sker siden det kun er hver 2 nat, at I har problemer.
Gør I noget der er anderledes? Har I f.eks været ude at handle, haft gæster, haft mere travlt eller leget mere med jeres datter. Jeg tænker på om hun på en eller anden måde får flere stimuli nogen dage end andre dage og derfor har sværere ved at falde i søvn og få en rolig søvn.
Du har ret i at hun med den alder hun har nu ikke behøver amning om natten ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt. Trygheden kan hun dog stadig have behov for. Hun er i en alder, hvor hun vil drømme meget og derfor også være meget urolig om natten. Hun skal selvfølgelig trøstes hvis det er nødvendigt, men nogle gange kan det være godt ikke at reagere for hurtigt, da man så kan være heldig at hun falder i søvn igen af sig selv. Andre gange kan man tilbyde lidt vand, som du allerede gør, eller hjælpe hende med at skifte stilling og sove videre.
Hvis I har en tendens til at forstyrre hinanden om natten kan konsekvensen være at flytte hende ud fra soveværelset, hvis I har mulighed for det.
Derudover vil jeg sige, at hvis hun alligevel kommer over i dobbeltsengen, for at lege og falde falde til ro, kan hun så ikke komme over i sengen for at sove videre der? Det medfører selvfølgelig at det kan blive en vane og så har hende rendende midt om natten de næste mange år, men en vane med at lege om natten duer vel heller ikke i længden?
I må snakke om hvordan I som forældre har det bedst. Og støtte hinanden i den beslutning I nu engang tager.
Til sidst vil jeg lige nævne at det kan være en god idé at skrive nat-dagbog, hvor i du noterer hvornår jeres datter vågner, hvorlænge, hvad du gør osv. Det kan nogen gange være en støtte og hjælpe en til at se de små fremskridt der er, selvom det nu har taget 1½ uge og det ser ud som om man er vågen den halve nat.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske