Svar: Søvn, opdragelse, mad, flaske og tænder
16. juni 2006
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg starter lige fra begyndelsen:)
Der sker ikke noget ved at din dreng sover indendøre. Danmark er et af de eneste lande, som lægger børn til at sove ude hele året rundt. Du bør bare sørge for at lufte dagligt ud i rummet hvor han sover, så der er frisk luft og i øjeblikket hvor det er meget varmt, kan det være en god idé at der er nedrullede gardiner, så solen ikke varmer rummet for meget op. Den bedste sovetemperatur er ca. 18 grader.
Når din dreng slår i bordet, så er det fordi det giver en sjov lyd og lige i øjeblikket øver han sig og er interesseret i lyde. Det betyder også meget for ham at smide tingene ned fra bordet, både fordi det igen larmer, men også fordi han lige nu finder det interessant at følge hvor ting bliver af. Han er i "borte-tit" alderen. Jeg synes derfor det er synd, hvis du siger nej og skælder ud over dette. Prøv i stedet at lege netop "borte-tit", gemmeleg eller at lære ham at klappe, slå på en tromme osv.
Med hensyn til grænser i forhold til mad, så er det ret vigtigt at din dreng får lov til at mærke, føle, smøre i håret osv. Hvis børn får lov til at undersøge deres mad, så bliver de dygtigere til at spise, når de bliver større. Det er et led i udviklingen. Måske kunne du finde en balance, hvor han nogle gange får lov, og andre gange hjælper du ham ved at fortælle hvordan han f.eks. spiser med en gaffel. Han behøver jo ikke smøre sig ind fra top til tå og du skal også vurdere om det er undersøgelse og leg med maden fordi han udforsker eller om det mere er fordi han er mæt og derfor keder sig lidt, så kan han måske aktiveres på en anden måde.
Der er intet i vejen for at lære ham at man skal have vasket hænder og tørres om munden i forbindelse med et måltid og på den måde kan du godt lave lidt regler og rutiner, som du også kan holde ud. Med hensyn til snavseriet, så kan det være en god ide at købe et "skrivebordsunderlag" eller bruge et stykke voksdug, som du kan lægge under stolen, hvor han sidder. Det er let at tørre over med en våd klud.
Man kan også købe "spiseklæder" som en slags forklæder til børn, så de ikke bliver smurt mere ind end højst nødvendigt. De kan også bruges, hvis de f.eks. sidder og maler, så tøjet ikke bliver fyldt med maling.
Almindelig mad siger man normalt at børn kan spise mere af, når overgangsperioden er slut, som regel efter 10 mdr´s alderen. Lige med hensyn til morgenmadsprodukter afhænger det dog meget af hvilke du vælger, da ikke alle er lige gode. Nogle forældre begynder med lidt havregryn på f.eks. tykmælk og de fleste børn fortsætter med havregrød til de er ret gamle. Men igen er det meget forskelligt. Hvis du selv spiser rå havregryn med mælk og sukker, så kan du forsøge med dette efter 1 års alderen, så I spiser det samme og se hvad han siger til det. For cornflakes gælder det samme, de er dog ikke så mættende som havregryn.
Jeg vil tro at din dreng om en månedstid kan klare større stykker rugbrød, da det især er i 8-9 mdr´s alderen at de bliver gode til det med at tygge. Du kan prøve at give ham lidt godt kogte pastaskruer, lidt kogte ærter, majs og lignende. Efterhånden som al maden bliver mere grov i konsistensen, så vil han også spise større rugbrødshapsere.
Ved 1 års alderen er der ikke længere behov for flaske og i alderen 10-12 mdr kan du trappe flasken ned, så han kun får 1 flaske dagligt. Lige nu er det vigtigt at du giver ham 400ml erstatning dagligt, så hans jernbehov sikres, men stille og roligt bliver han også bedre til at drikke af kop og vil kunne få lidt ekstra erstatning på den måde. Når han drikker mere af kop, så kan du trappe flaskerne ned. Bibehold morgen og aftenflasken længst tid, så du fjerner flaskerne i løbet af dagen først.
Når han er et år, så vil aftensmaden være det sidste han får, med mindre han vågner og er tørstig, så giver du ham naturligt noget at drikke, men det kan han så få af en kop.
Det er meget forskelligt hvor gamle børn er når de begynder at kravle. Der er børn som kravler når de er ½ år g der er børn som ikke kravler før de er 12 mdr. De fleste børn begynder at kravle mellem 8-10 mdr. og der er også børn som helt springer kravlestadiet over.
Hjælp ham med at ligge så meget som muligt på maven, da det er fra maveliggende stilling at han kommer videre ud i kravleriet.
Du børster hans tænder forholdsvis kort tid. Det er kun lide et spørgsmål om at de holdes rene. Gør det til en leg, så han ikke bliver ked af det. Lad ham også gerne selv sidde lidt med tandbørsten, naturligvis under opsyn.
Håber jeg kom igennem dem alle. Held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske