Svar: Er frugtmos på glas sundt?
17. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Der er intet i vejen for at du giver laktulose, hvis det er det, som din dreng trives bedst med.
Med hensyn til frugtmos så er frugt på glas ernæringsmæssigt helt i orden og du kan roligt købe dette. Der er meget store krav til industrielt fremstillede produkter i Danmark. Jeg tror ikke du skal være bange for at din dreng, hvis han får de industrielle produkter, bliver ked af frugt senere hen. De fleste børn elsker frisk frugt og når han bliver ældre vil han nyd at få et bær eller et stykke frugt i hånden.
Da din dreng kun er 4 mdr gammel og har lidt tendens til maveproblemer, så synes jeg at du skal begynde at give ham frugt på glas eller frugt, som du selv koger.
Hvis I andre spiser jordbær, så må du gerne lade ham smage, men for at skåne maven lidt, så ville jeg nok give ham lidt mere æble/pæremos som kan koges. Prøv derfor med noget af dette fra glas og se hvad han siger til det. Banan ville jeg springe over, da det kan være lidt forstoppende.
Prøv at se på glassende i supermarkedet. Der er mange smagsvariationer. Alt for meget sukker synes jeg ikke du skal begynde på. Han behøver jo heller ikke at få frugtmos. Han kan sagtens spise ren grød. Det er ikke rart for ham med brækfornemmelser:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske