Svar: Dagplejerutiner
17. juni 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Hvor mange lure barnet har behov for afhænger helt af barnets alder. Mange børn vil i begyndelsen af deres dagplejetid have behov for 2 lure dagligt og de vil så I takt med at de bliver ældre kunne nøjes med 1 lur dagligt.
Jeg synes naturligvis ikke at børns sovevaner skal passes ind med dagplejerens behov for pause, men det bør passe med det enkelte barns behov. Når det er sagt, så er det dog også sådan at børn jo ofte sover meget ens, når de først når en hvis alder, idet de så vil sove en lidt længere lur i løbet af dagen.
Jeg synes for det første du skal kontakte dagplejeren og høre hvad hendes holdninger er. Det er trods alt bedst at tale med hende selv:) Prøv at spørge ind til sovetider og individuel tilpasning efter barnets behov.
De fleste børn vil mellem 1-1½ år begynde at nøjes med 1 lang middagslur. Det betyder altså at din datter stille og roligt, i takt med at hun bliver kørt ind i dagplejen, vil ændre sit søvnbehov. Samtidig vil hun i begyndelsen være mere træt pga de nye oplevelser og derfor have behov for at sove mere. Dette kan ikke være usædvanligt for dagplejeren, som jo sandsynligvis har passet mange andre børn.
Prøv derfor at spørge ind til hendes erfaringer og tanker. Jeg er sikkert på at I nok skal finde en fornuftig løsning for jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske