Svar: Vågner grædende 10 mdr.
17. juni 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Jette W.
Når børn vågner og græder så utrøsteligt, som du beskriver, så er det altid en god idé at overveje om det kan skyldes smerter. Kunne det tænkes at hun har ondt i ørerne? Når man ligger ned, så stiger trykket i ørerne og derfor vågner børn ofte, når de har sovet lidt.
Det er dog også vigtigt at tænke på at det kan være alderen, som gør det. Jeres datter er nu så gammel, at hun sandsynligvis er begyndt at bevæge sig mere rundt i verden. Det betyder at hun oplever mere og hun drømmer derfor også mere. Hun føler sig ganske givet forladt, når hun ikke kan se jer og hun vil derfor meget gerne have jer i nærheden hele tiden, også når hun er vågen. Lyder det genkendeligt?
Du skriver at du er nødt til at give hende bryst for at få hende til at falde til ro. Det synes jeg er i orden, forstået på den måde, at når hun virkelig er så ked af det, så er det brystet som trøster hende bedst.
Men det er vigtigt at I er opmærksomme på at hun ikke får så meget mælk hos dig, at hun ikke spiser nok om dagen, så hun evt. vågner fordi hun er sulten.
Rent aldersmæssigt burde hun kunne tage sit behov for mælk om dagen og hun behøver ikke særlig meget mælk nu. Amning morgen og til natten, burde være nok for at dække hendes mælkebehov, men så er det trygheden. Er hun ulykkelig må du benytte dig af brystet, men ellers kan I prøve at indføre noget andet tryghedsgivende, f.eks. en sutteklud. På sigt bør I komme væk fra de hyppige amninger aften og nat. Hun bør spise mere fast mad i stedet.
Det er vigtigt at I finder en balance, for hvis det giver ro at du giver hende brystet med det samme, så er det værd at foretrække fremfor skrig gennem 20 minutter. Jeg synes det er synd for både far og datter at hun skal græde så ulykkeligt så længe før du overgiver dig og tilbyder hende brystet, som kan give jer alle ro.
Men balancen består i at sørge for at hun får mad nok, så hun ikke helt ukontrollabelt tilbydes bryst. Og får hun for meget bryst, så kan hun ikke spise mad nok, og det er en ond cirkel.
Mit umiddelbare råd er derfor at I sikrer jer at hun ikke har ondt i f.eks. ørerne. Dernæst at du skruer gevaldigt ned for amning og som udgangspunkt ikke ammer sen aften og nat, med mindre at hun græder helt ulykkeligt og det kun er brystet som duer. Du bør ikke vente 20 minutter, når du ved at det er brystet som hun vil have, men i stedet sige okay, og give hende hvad hun beder om. Det giver hende jo også en tryghed at føle sig forstået. Men når du så giver hende brystet, så giv det netop som trøst, så hun kan sove videre og derfor kun kortvarigt. Hun behøver ikke at spise. Forsøge derfor at trække vorten lidt ud af munden, så hun lærer sig at falde til ro uden maden. Kærtegn hende lidt i stedet, så hun stille og roligt lærer at falde i søvn ved kærtegn og uden bryst/mad, så har far også en større chance for at komme på banen.
Til sidst vil jeg lige sige at rigtig mange børn sover dårligt i øjeblikket pga varmen, så I er ikke de eneste som oplever søvnløse nætter - hvis det er en trøst. Samtidig har jeres datter også en alder, hvor hun motorisk øver sig om natten og derfor ligger meget uroligt. Når det samtidig er varmt, så kan det hele godt blive for meget for hende og derfor bliver hun helt ked af det, hun kan simpelthen slet ikke finde roen. I en sådan situation, kan det nogle gange være godt at hjælpe hende med at skifte stilling og lægge et par beroligende hånder på hende, som samler hende og betrygger hende i at hun godt kan sove videre. Et lidt tynd tæppe, til at samle hende, kan være godt i varmen i stedet for dynen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske