Brev:
Vil selv spise og madmængde
19. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Vil selv spise og madmængde
Hej Helen
Jeg fødte for 5 ½ måned siden den dejligste lille dreng på 2770 gr. og 52 cm. Han vejede ikke så meget, da jeg havde for højt blodtryk i de sidste par uger af graviditeten, så han fik ikke næring nok til sidst. Men det fik han hurtigt lavet om på. Jeg ammede hver 2. time døgnet rundt de første uger, og han vækstkurve gik næsten lodret op. Nu er han 69 cm. og vejer 7,6 kg. Lægen var ovenud tilfreds med ham til 5 mdr. undersøgelse. Og så tror jeg han er verdens gladeste baby. Det er jo skønt! :)
For ca. 2 uger siden begyndte vi at give ham ris- og hirsegrød. Det gik faktisk rigtig fint den første uges tid. Han får om formiddagen efter sin morgenlur og igen ca. 17.30. Han har spist ca. 1 dl. hver gang, nogen gange levner han lidt. Ellers ammer jeg for resten.
Men nu vil han selv spise! Han har selv en ske i hånden, men han vil ha´den jeg bruger. Så bytter vi nogengange, men ofte basker han så meget med armene at grøden står til alle sider, og når skeen endelig når munden er der ikke mere på den. Og bagefter skal vi begge ha´skiftet tøj og halv vejs i bad og køkkenet ha´ vasket gulv, vægge og skuffer. Så er det jo begrænset hvor meget han får. Og så ammer jeg jo bagefter, så spiser han bare det ekstra der.
Har du en go´ ide til hvordan jeg får lidt mere i ham uden at putte ham i spændetrøje? :)
Jeg har lavet noget æble-pæremos. Skal der også ekstra fedtstof i det, som der skal i grøntsagsmos? Og er det ok kun at bruge olie, eller er mme bedre? Jeg giver ham ikke flaske og regner heller ikke med at gøre det. Er det ok? Jeg læser om mange der begynder at give flaske ved siden af.
Og lige én ting til: De første dage efter han var begyndt på grød og spiste 1 dl. ca.
Kl. 17.30-18.00 sov han længere før han skulle ammes om natten. Jeg ammer ham omkring 19.30 og der sover han som regel. Han er rigtig go´til selv at falde i søvn. Før grøden blev introduceret vågnede han mellem 01.00 og 02.00 og ville spise og nogengange igen kl. 05.00. Det var lidt hårdt. Derfor håbede jeg det ville ændre sig nu. Det gjorde det også i starten. Der sov han til 04.00- 04.30 før han skulle spise. Men de sidste nætter er det igen begyndt med at være kl. 02.00. Skal han há mere i løbet af dagen? (hvis jeg kan få det i ham) Eller skal jeg prøve at amme ham før jeg går i seng.
Det prøvede jeg nogle gange for et par måneder siden. Det hjalp ikke på hvornår han vågnede alligevel. Men jeg kunne jo prøve igen. Eller tror du mere mad i løbet af dagen eller grøntsagsmos til aften vil hjælpe? Vi vil snart til at begynde med grøntsagsmos om aftenen. Skal vi så droppe en af grødmåltiderne, så han stadig kun får to? Eller skal vi begynde med 3 måltider? Forudsat selvfølgelig at vi begynder at få fyldt lidt mere på ham.
Håber ikke det var alt for mange spørgsmål. Det er bare skønt man kan stille dem her og ikke skal samle sammen i flere måneder indtil min egen sp kommer igen.
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Sebastians mor