Svar: Vil selv spise og madmængde
19. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Sebastians mor
Det lyder som om I er kommet rigtigt godt igang med skemaden og jeg synes derfor det vil være godt, hvis du begynder at øge din dreng lidt i mængde. I princippet er det bedre at give ham lidt men tit, i stedet for store og få måltider. Det er således bedre at give ham 1 dl. grød/mos 3 gange dagligt i stedet for at lade ham spise 3 dl på en gang (hvis han altså kunne det:))
Det kræver nogle gange lidt øvelse at finde ud af det med skeen og maden. Det er fint det du gør med at skifte ske osv. og det er vejen frem. Hvis han sidder og slår hænderne ned i tallerkenen og det bliver alt for meget, så må du prøve at holde tallerkenen imens du giver ham, men det skal være en balance, for han har også brug for at mærke og undersøge maden han får tilbudt. For lidt og for meget :o) - det er ikke nemt!
Det kan være en god idé at bruge mælk i madlavningen, når man laver maden selv. Maden bliver lidt mere energiberiget gennem mælk og konsistensen bliver også ofte lidt mere lind, når der er mælk i. Men mælk udelukker ikke brugen af fedtstof. Der skal fedtstof i hjemmelavet grød og hjemmelavet grøntsagsmos. Der behøver ikke være fedtstof i frugtmos. Men frugtmos bør heller ikke udgøre for stor en del af indtaget. Det er beregnet som dessert (grød med mælk på) eller som topping på en grød.
Det er en god idé at variere brugen af fedtstof. Laver du f.eks. en grød, så smager den oftest bedst med en "smørklat" (smør, kærgården, bakkedal mv.), men laver du en grøntsagsmos så kan du også bruge olie og igen variere lidt imellem de forskellige typer.
Da amningen forløber godt, så behøver du ikke give din dreng flaske. Han kan godt lære at drikke sit behov af et lille glas, en kop, på sigt og indtil da får han fint med mælk fra dig. Du skal dog være opmærksom på at han bør tilbydes jerndråber fra 6 mdr´s alderen hvis han ammes. Hvorimod han, hvis han får 400ml modermælkserstatning dagligt, vil være dækket med hensyn til jern.
Skemad 3 gange dagligt tror jeg umiddelbart vil have en god effekt, også på hans søvn. Det vil være en god idé at grødmåltiderne max udgør 2 af dagens måltider og resten er så grøntsagsmos.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, måske lidt vand af kop
Bryst og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, evt. lidt vand af kop,
Efterfølgende bryst og puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Bryst, puttes til lille eftermiddagslur
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop, evt. bryst
Puttes til natten, bryst igen
Sen aften: Evt. bryst (hvis det får ham til at sove et længere stræk først på natten)
Nat (tidlig morgen): Evt. bryst
Du må naturligvis gerne rokere rundt, så planen passer til jeres hverdag.
Håber jeg kom det hele igennem og at det vil hjælpe jer lidt videre frem. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske