Svar: Udvikling - at holde hovedet selv
28. oktober 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Mormor
Der er nogle børn som stadig i tre måneders alderen kan have svært ved selv at holde hovedet. Det der er vigtigt er at barnet får mulighed for at træne musklerne i nakke og skuldre.
Det er derfor meget vigtigt at barnet ligger så meget på maven som muligt. Bør i dag lægges til at sove på ryggen af hensyn til vuggedød, hvilket kan være med til at forsinke udviklingen lidt. Det er derfor meget vigtigt at barnet lægges så meget som muligt på maven, når det er vågent.
Lad dit barnebarn ligge på et tæppe på gulvet, hvor der er mulighed for at trille og rulle. Undgå placering i skråstol og autostol i hvertfald til et minimum.
Dit barnebarn kan også ligge på maven hos dig, enten på dit bryst eller hen over dine ben. Når barnet ligger på maven lærer det at løfte hovedet og kigge sig omkring. Det giver en god balance og styrker musklerne i nakke, skuldre og ryg, så barnet bliver i stand til at holde hovedet selv.
Når barnet ligger på maven så anbring et spejl, en bog eller andet spændende foran barnet, som fanger opmærksomheden. Det kan også være dig selv, så I kan snakke sammen.
Hvis dit barnebarn protesterer mod at ligge på maven, så er det sandsynligvis fordi han/hun ikke er vandt til det. Det kan da være en god idé at begynde med at ligge på maven ved puslebordet, hver gang man skifter. At sætte et stort spejl op ved puslebordet er ofte også et hit.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske