Svar: Pige på 5 mdr. har svært ved at sove
19. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære trætte forældre
Jeg kan godt forstå at I er frustrerede, for det er hårdt at have en pige som ikke rigtig får sovet i løbet af dagen. Det lyder som om det har været et problem længe og det kan således ikke tillægges varmen, selvom mange børn jo har rigtig svært ved at sove i øjeblikket.
Netop efter 30 minutter, sker der ofte en skift i søvnfase hos børn og det betyder at de her får "faldfornemmelse", spjætter og vågner grædende op. Måske er det, hvad sker hos jer. Det kan også være at det simpelthen er blevet en vane for jeres datter at sove på den måde og derfor kræver det ekstra tid og tålmodighed at få det ændret. Man kan sige at hendes lille krop husker det sovemønster og derfor skal hun have en ny erfaring med sig.
I har ret i at søvnen om dagen også har stor betydning for søvnen om aftenen/natten. Samtidig har det også meget at sige, at jeres datter føler sig fuldstændig tryg ved at falde i søvn og det lyder, ud fra jeres forklaring, som om hun har rigtig svært ved det at skulle "give slip".
Jeg tænker derfor: "Hvad ville der ske, hvis I blev siddende hos hende?" Ikke at I altid skal gøre det, og slet ikke så længe, men hvis I nu kunne være der og bare kærtegne hende lige der, hvor hun skifter søvnfase. Hun er lige ved at falde i søvn, blunder ganske lidt, spjætter, opdager måske at I ikke er der og så vil hun ikke sove. Kunne I derfor prøve at være der, berolige hende med et stille "syyyyy - såååå" og så se om hun kunne sove videre.
I kan også prøve at være opmærksomme på hendes tegn til træthed. Nogle gange kan det hjælpe at putte hende før, hun egentlig gaber og virker klar til at putte. Det kan også nogle gange hjælpe at se lidt mere på klokken end på barnet, så hun begynder at blive puttet mere efter fast tid, end efter hvad hun viser behov for. Nogle børn har jo gode og tydelige signaler og man er ikke i tvivl om hvornår de er trætte, andre børn kan "holde den kørende" uden at vise tegn til træthed, men lykkes det at putte dem før de bliver overtrætte, så lykkes det også nogle gange at få dem til at sove.
De fleste børn vil i 5 mdr´s alderen have behov for 3 lure i løbet af dagen, en formiddaglur, en middaglur - og de to er de længste lure, og så en powernap sidst på dagen. Nogle gange bytter de rundt, så du powernapper om formiddag (sover 45 minutter), men så tager de til gengæld nogle sammenhængende timer om eftermiddagen. Måske er det vejen frem for jer, at arbejde på dette.
For at kunne sove godt, må man ikke være sulten. Derfor er det vigtigt at I er sikre på at hun er godt mæt. Det er fint at bibeholde 2 gange skemad dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop/glas efterfølgende bryst, puttes til formiddagslur
Frokost: Bryst, puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Bryst, puttes evt. til lille eftermiddagslur
Aften: Grøntsagsmos, lidt vand af lille glas.
Puttes til natten, bryst igen
Sen aften: Evt. bryst
Nat: Evt. bryst
Læg mærke til hendes signaler til træthed. Det kan være at hun, når hun f.eks. ligger på gulvet og leger, så bliver mindre aktiv og dermed falder lidt til ro, at hun taber interessen for jer om omgivelserne, at hun gnider sig lidt i øjnene - kører hænderne rundt i ansigtet, får blanke øjne, bliver pirrelig og gaber. Hvis hun søger brystet meget, så kan det også være tegn på træthed.
Vær opmærksom på at børn der ammes meget, godt kan finde på at powernappe lidt ved brystet, så når hun har ligget der og diet, så har hun fået hvilet sig og dermed behøver hun ikke så meget søvn bagefter - prøv derfor at sikre hende et vist mad og mælkeindtag imens hun er vågen og aktiv og prøv at undgå at hun ligger og powernapper ved brystet.
Hvis hun er helt imod at blive lagt ned og vil sidde op og følge med, så kan I måske prøve at lade hende ligge lidt skråt i barnevognen, som man gør med større børn. Det bør kun være kortvarigt, men jeg tænker at det at få lov til at ligge og kigge ud, kan hjælpe jer til mere ro. Så kan I trille med hende og når hun så falder til ro fordi der er noget at se på og I kan fornemme at hun er ved at være putteklar, så lægger I hende ned og hun kan så forhåbenligt komme videre i søvnen. Det er en metode som virker godt på større børn, men I kan forsøge. Hvor meget hun kan "sidde" afhænger jo af hendes styrke i ryggen.
Jeg tænker at en fast plan om dagen, hvor rigeligt med mad, putning efter hendes signaler og sammenholdt med faste tider, vil få en betydning for søvnen om aftenen. Derudover tænker jeg at trygheden også spiller en vigtig rolle.
Håber ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske