Svar: Fladt baghoved - 3 mdr.
19. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Kære K
Det er synd at din datter nu har fået fladt baghoved og det er fortsat vigtigt at du prøver at aflaste hendes hovedet mest muligt.
Det er derfor vigtigt at hun nu er på maven så meget som muligt, hvilket også vil styrke hende i at kunne holde hovedet selv. Det er forskelligt hvornår børn kan dette. Nogle holder hovedet fint i 3 mdr´s alderen, andre er lidt ældre.
Et hoved kan være trykket på forskellig vis. Hvis baghovedet er trykket, så vil det som regel være helt fladt. Du vil ikke være i tvivl. Hvis du ser din datter i profil, så vil du kunne se om hun er rund i sit baghoved eller flad.
Kraniepladerne, som danner et V på baghovedet vil ændre form i takt med at hovedet vokser og din datter bliver ældre. I takt med at hun får mere hår, vil du heller ikke kunne se hendes hovedfacon på samme måde længere.
Ud over de ting jeg tidligere har skrevet du skal gøre for at forebygge, hvad har din sundhedsplejerske så sagt til dig? Hun har formodentlig givet dig vejledning omkring det. Hun kan vejlede dig bedre end jeg, fordi hun for det første kan se, hvordan din datter er flad i sit hoved, men også fordi hun kan se hvilke muligheder du har i hjemmet, for at lejre hende anderledes, hænge ting op ved puslebordet osv. Jeg synes derfor du skal bede hende om råd.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske