Brev:
Kost til 5 1/2 måneder gammel dreng
19. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kost til 5 1/2 måneder gammel dreng
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig et par gange før, og vil lige starte denne mail med at sige tusind tak for dine svar. Det er virkelig nogle gode og meget brugbare svar du giver - det er en super god hjælp.
Min søn er nu 5 1/2 måneder gammel. Jeg ammer ham endnu, men er til aften begyndt at give ham grød - hirsegrød med pæresmag, som han med stor begejstring spiser ca. 1 dl af. Desuden giver jeg ham i løbet af eftermiddagen lidt frugtmos, som han ligesledes spiser med velbehag.
På grund af min søns alder og at han er så interesseret i at få skemad, synes jeg, at det er relevant at begynde at introducere ham for lidt mere skemad. Hvad synes du om det???
Jeg forestiller mig bl.a. at begynde at give ham lidt kartoffelmos til aften. Mener du, at det er en god idé?
Hvis jeg begynder på at give ham mere skemad betyder det jo, at jeg trapper ned på amningen. - Eller skal jeg bare amme ham i forbindelse med skemåltiderne??
Vil du prøve at lave en "mad/dags-plan" for hvorledes måltiderne i løbet af en dag kan se ud for en dreng på min søns alder? og evt. hvor store portioner jeg bør give ham ad gangen.
Jeg synes, det er meget svært i denne periode, hvor min søn skal til at have mere skemad og mindre modermælk. Der er så mange tvivlspørgsmål, og jeg er så bange for ikke at bære mig rigtigt ad, så han får lige, hvad han har brug for. Her tænker jeg på kosten i det hele taget men også på mælk, væske og vitaminer. Desuden er jeg meget i tvivl om, hvorledes jeg skal forholde mig i forhold til at skulle amme mindre og med tiden stoppe amningen.
Giver det helt sig selv, at jeg trapper ned på amningen og at det helt stopper på et tidspunkt? Hvor længe vil du anbefale, at jeg fortsætter med at amme ham?
- Det blev godt nok lidt af et rodet brev, men jeg håber, at du kan forstå hvad jeg mener :-).
Mange hilsner fra "en mor"