Svar: Kost til 5 1/2 måneder gammel dreng
19. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Dejligt at vide at du har haft glæde af mine tidligere svar:o)
Det lyder fint at din dreng nu er igang med skemaden og han trives så godt med dette. Da han kan spise 1 dl eller mere, så synes jeg du skal øge ham i indtag, således at du tilbyder ham 1 dl 2 gange dagligt og når dette kører fint, så kan du overveje at øge ham til 3 gange dagligt. Det kan være der går 3-4 uger inden du kan gøre dette, det må tiden vise.
Det vil være godt at du bibeholder grøden om formiddagen og så begynder at give grøntsagsmos om aftenen. Det at han får både grød og mos sikrer ham variation af forskellige mineraler, vitaminer mv. men det er også med til at holde hans mave igang.
Det virker også godt for ham og hans mavefunktion, hvis du kan amme ham efter et skemåltid. Stille og roligt vil han lære at drikke lidt af kop og du må gerne tilbyde lidt vand sammen med skemaden, så på sigt vil det ikke længere være nødvendigt at give ham bryst efter et måltid, så kan han få vand eller mælk af kop.
Så længe han er under 9 mdr gammel, så har han fortsat behov for en del mælk og først efter 9 mdr´s alderen bør indtaget af komælk udgøre en større del end brystmælken. Du kan således tilbyde lidt sødmælk af en kop eller lade det indgå i madlavningen fra 6 mdr. men det skal være i meget små mængder, derfor er det kun rigtig godt at du ammer ham fortsat. Alternativet til din mælk vil være modermælkserstatning.
Din dreng vil fortsat have behov for amning flere gange i løbet af dagen, med den alder han har nu. Men man kan sige at han fra 6 mdr´s alderen ikke behøver mælk om natten mere. Det vil sige i tidsrummet fra 24-06. Om dagen må du fortsat gerne amme og du må stole på at han selv har en naturlig evne til at regulere, så han får hvad han har behov for.
En plan for dagen med 2, evt. 3 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos spiser ca. 1 dl, vand af kop
Puttes til formiddagslur og ammes inden
Frokost: Evt. Grøntsagsmos ca. 1 dl, vand af kop
Puttes til middagslur og ammes inden
Eftermiddag: amning
Sen eftermiddag: sover lidt, evt. amning
Aften: Grøntsagsmos ca. 1 dl, vand af kop
Puttes til natten, Brystet før
Sen aften: Bryst
Nat: Evt. bryst
Fra 6 mdr´s alderen ændrer verden sig lidt. Her kan du begynde at sætte din dreng i høj stol, så han sidder med ved bordet, han kan få brødskorper og lignende i hånden at sidde med under opsyn og han begynder at spise mere familiemad, og således også kogt kød/fisk i grøntsagsmos.
Husk at han bør have jerndråber, hvis han ikke får modermælkserstatning og udelukkende ammes.
Hvis I begge nyder amning og du gerne vil bibeholde amningen så gør du naturligvis dette. Det er kun godt. Ofte vil amningen trappe lidt ned i takt med at han spiser mere skemad og det går helt automatisk. Det du skal overveje er at han ikke begynder at trappe amningen op om natten, men hovedsageligt skal spise om dagen.
Når han bliver omkring 7 mdr, så vil han sandsynligvis kunne nøjes med amning 3-4 gange dagligt og når han er 9 mdr, så behøver han kun amning 2 gange dagligt, f.eks. morgen og til natten, når han skal puttes.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt overblik. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske