Svar: Madplan til tvillinger på 5½ mdr. - født 7 uger for tidligt
19. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Dorthe
Der er altså børn som dine, som spiser store portioner af gangen og trives rigtig godt med dette og det lyder jo bestemt som om at dine drenge hører til den kategori:o)
Jeg ville altså ikke bekymre mig. De har taget rigtig godt på, men mon ikke det ændrer sig nu, hvor de kan begynde med lidt skemad? De er sandsynligvis også motorisk mere igang nu og i takt med at de begynder at trille og rulle mere omkring, så bruger de også mere energi, og så er deres vækst ikke så stor. Det er normalt.
Da de tilsyneladende er glade for risgrød, så synes jeg du skal prøve med dette i første omgang og så give det 1 gang om dagen. Begynd i det små og lad dem spise 4-5 tsk fulde, for at lære teknikken og for at lade deres maver følge med. Selvom de kan spise mere, så er det dig der styrer det. Øg indtaget langsomt og når de når op på ½ dl eller mere, så prøv at give dem to gange dagligt, således at de f.eks. får ½ dl. risgrød og ½ dl. grøntsagsmos.
Lad i starten risgrøden være deres basis, således at når du begynder med ½ dl. grøntsagsmos, så bruger du risgrød og kommer f.eks. gulerodsmos på. Stille og roligt lader du risgrøden udgå af mosen og lader i stedet mosen bestå af gulerod, kartoffel og andre milde grøntsagstyper.
Når grøntsagsmosen er "kørt ind" så bibeholder du denne og forsøger så med en anden type grød, således at du hele tiden har et af måltiderne som er gennemgående. I takt med at de bliver ældre betyder det ikke så meget, men lige nu er det vigtigt i forhold til deres "for tidlig fødte maver" og deres tendens til forstoppelse.
En plan for dagen med 2 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen 06: MME
06.30-08.30: søvn
Formiddag 10: Risgrød, evt. med frugtmos, vand af kop og efterfølgende flaske med MME
ca. 11.30: sveskemos (ca. 2 ½ spsk, for at afhjælpe maverne)
12-14.30: Middagslur
14.30: MME
Aften 18.00: Grøntsagsmos, vand af kop
18.30: Vælling og MME
Rigtig meget held og lykke med dem fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske