Svar: Let søvn
20. juni 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Ane-Katrine
Mit umiddelbare bud er at det ændrer sig i takt med at han bliver ældre, men han vil sandsynligvis altid høre til de mennesker som ikke sover særligt tungt. Hvordan sover I forældre - minder han om en af jer?
Du skriver ikke hvor gammel din dreng er, men jeg tænker at små børn jo ofte mangler det at kunne lukke lyde ud. Vi andre har lært at lukke til og fra, når vi således f.eks. hører radio, så har vi en evne til at høre noget og lukke andet ude. Vi hører f.eks. noget interessant i radioavisen, der kommer en melodi, som vi synger med på, så kommer der noget vi ikke hører og så er der noget der igen fanger vores interesse. Den evne har små børn ikke - de hører det hele.
På den måde kan det være godt at skærme dem lidt. Det vil således være godt at jeres dreng sover i et andet rum end hvor I opholder jer, når I f.eks. rumsterer i køkkenet og i stuen, så kan stå i soveværelset.
Det kan også være godt at skærme ham ved at lave en "hule", det kan du f.eks. gøre ved at svøbe ham, men det kan også være ved f.eks. at hænge en stofble op foran kalechen på barnevognen, så han ikke bliver forstyrret af at kigge ud.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske