Svar: 2 år og meget pjevset
20. juni 2006
Alder:
2 år
Kære Camilla
Når man er to år, så er der stadig mange ord, som man skal lære og det er svært at bruge sproget og forklare sig med. Det er lettest med de meget korte ord, som "Mad" fordi man er sulten, men det er svært at forklare at noget er smadder irriterende, uretfærdigt, eller hvad det nu kan være.
Du hjælper din datter bedst ved at fortælle hende at du forstår hende og det gør du ved at sætte de ord på, som hun ikke selv har.
"Du bliver bare så sur lige nu", "Ih hvor de driller de sko, skal mor hjælpe dig", "du vil bare så gerne have en is, men se her er et stykke agurk i stedet for" osv.
Begynd med at lytte til hende. Gentag hendes ønske, så hun hører at du har forstået hende, så kan hun også rette dig, hvis du har misforstået.
Overvej altid hvorfor du siger nej! er det fordi du er for træt lige nu, er der egentligt noget i vejen for at hun får det, som hun gerne vil? Hvis hun føler sig forstået og imødekommet nogle gange, så vil hun bedre kunne acceptere et nej, andre gange og det må så være de gange, hvor et nej er et nej.
Giv alternativer. Igen: "du vil så gerne have en is, men her er et stykke agurk i stedet".
Hvis du virkelig oplever hendes pylren som en måde at få jeres opmærksomhed på, så tænker jeg at det er bedre at sætte ord på og vise at I forstår, hvad det er hun gerne vil, end at stoppe hende, med et stop! Når hun har alle disse følelser i sig, så er adrenalinen i kroppen høj, når I siger nej! eller stop! så puster I til ilden, men hvis I viser hende at I forstår hende og kommer hende i møde, så vil hun også reagere mere roligt.
Håber ovenstående vil hjælpe jer lidt videre i hverdagen:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske