Svar: Kostintroduktion - begynde på arbejde 6 mdr.
20. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en udmærket idé at du begynder at introducere din datter til lidt skemad, når hun bliver 4-5 mdr gammel. Du må dog prøve dig lidt frem, hvorvidt hun er parat må komme an på en prøve. Nogle børn er slet ikke parate i den alder og for andre er det et godt tidspunkt.
Men med hensyntagen til at du skal begynde at arbejde ved 6 mdr´s alderen og din datter derfor skal passes og ernæres uden amning, så vil det være en god idé at prøve med såvel lidt skemad som flaske.
Samtidig så synes jeg dog også det er vigtigt at du bibeholder din mælk så længe som muligt. Derfor kunne du i første omgang prøve at introducere en flaske, f.eks. om aftenen, så din datter i første omgang vænner sig til flaske og til modermælkserstatning. Jeg foreslår aftenen, fordi det ofte er her der ikke er helt så meget modermælk og det kan være hensigtsmæssigt for jer alle, at hun måske begynder at sove lidt mere om natten - især når du skal til at begynde på arbejde.
Når du giver flaske vil din mælkeproduktion automatisk falde, men det betyder ikke at mælken svinder. Du bør stadig amme hende om dagen.
Når du ser hvordan hun reagerer på aftenflasken og hvordan hendes mave klarer mme, så kan du begynde med lidt skemad. I begyndelsen vil det være få skefulde, som du så øger langsomt.
Selvom du begynder allerede når din datter er 4½-5 mdr så vil det fortsat tage tid at få introduceret hende til skemad. Det vil kræve lidt tålmodighed, men øvelse gør mester.
Hvis hun ikke vil tage imod sutteflaske, så er det en lidt anden snak og den tager vi så, hvis der er behov for det. Men det vil være godt at du arbejder på at vænne hende til flasken. Det skal således ikke være flaske contra bryst, men at give hende begge dele og mere arbejde på at hun kan og vil tage en flaske, når det bliver nødvendigt. Det vil være meget svært at få hendes mælkebehov dækket, hvis hun ikke tager flaske.
Med hensyn til solcreme, så er det korrekt at det er bedre at bruge solcreme end risikere en solskoldning. Lidt ekstra væske i varmen vil også være en god idé - køb vand på flaske.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske