Brev:
Mareridt hver nat, flere gange om natten
20. juni 2006
Alder:
3 år
Mareridt hver nat, flere gange om natten
Hej
Jeg skriver til dig, da vi har et problem med vores store pige på næsten 3 år. Hun har mareridt hver nat, og mange gange flere gange om natten.
Dette har stået på i lang tid, og det er lidt uholdbart i længden både for os men bestemt også for hende, for hun fungere ikke nær så godt i DP som hun gjorde tidligere, netop pga søvnmanglen.
Det skal lige siges at vi også har enormt svært ved at få hende i seng om aftenen, og vi har ellers faste putteritualer og sengetider som ikke er blevet ændret. Hun bliver gjort klar til nat omkring kl 18.30 og så er det i seng kl 19. hvor vi så hygger med at synge, læse og snakke et kvarter til en halv time.
Hun er tydeligvis træt, da hun ikke sover mere end en halv-til en hel time hos dp, og jeg så allerhelst at hun slet ikke sov, da hun som regel ikke har brug for det, eller havde brug for det, for nu har hun jo, eftersom hun vågner MANGE gange om natten.
Men en typisk aften foregår således:
kl 19 i seng.
19.30 godnat og sov godt.
19.30-22 en råben, skrigen, græden og hylen... - for at få opmærksomhed går jeg ud fra.
22 der sover hun så som regel, men allerede inden for to timer er hun vågen igen, grædende, meget panikagtig...., nogle gange kan jeg få hende til at falde til ro igen andre gange kan jeg ikke.
De gange hvor jeg får hende til at sove igen, går der så ikke mere end et par timer så har hun mareridt igen, tit og mange gange er hun våd af sved, og jeg kan ikke komme i kontakt med hende, men ej heller få hende beroliget. Hun kaster sig rundt i sengen, og græder og snakker om at der er en mand der tager hendes tæer.
Den drøm med at der en mand der tager hendes tæer, den har hun hver gang, og hver nat, og det er altid det samme, "vågner", græder og er våd af sved. Så drømmen er jo virkelig for hende, i betragtning af at hun reagere sådan.
De nætter hvor jeg så slet IKKE har kunne få hende til at falde til ro, har jeg tilbudt hende at komme ind til os og sove, men ej det vil hun for der er manden også inde, og hun er bange for at sove på madrassen og også i vores seng. Hun siger manden puster på hende, og at han somme tider sidder på hendes stol inde på værelset og prikker hende under tæerne.??? og en enkel aften tog jeg hende bare med ind alligevel uden at spørge, hvilket resulterede i at hun panikkede endnu mere end hun gjorde i forvejen.
I går aftes fik jeg så den samme svada af hende igen med manden at han sad på stolen, osv plus at han lukker hendes dør ind til værelset...-hvilket så resulterede i at vi pillede døren af hængslerne så "han" ikke kunne lukke den. Jeg fortæller hende hver gang at det kun er en drøm og at vi nok skal passe på hende, samt at hun også har en bestemt bamse med i seng, som også passer på hende - plus at jeg bruger omvendt psykologi, og sætter "trylle"plaster på hendes fødder om aftenen, så manden ikke kan tage hendes tæer.
Men helt ærlig vi fatter ikke hvad der sker med hende og hvorfor og hvordan vi skal hjælpe hende videre om natten. Hun er blevet storesøster for 4 mdr siden, og jeg har en teori om at det er det der er grunden, til at reagere sådan om natten som hun gør, og at hun ikke vil sove om aftenen... - men jeg kan simpelthen ikke se forbindelsen i at hun er blevet storesøster, til at der står en mand på hendes værelse og vil tage hendes tæer???
Håber du kan hjælpe os videre, for jeg er efterhånden ved at være jævnt udkørt af at stå op flere gange om natten til hende, samt et par gange til hendes lillesøster.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mor x 2