Svar: Sover ikke ret længe om dagen
20. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Sarah
Kunne det tænkes at din dreng har brug for ekstra væske i øjeblikket fordi det er så varmt og det måske handler mere om væske indtagelse end mad? Jeg spørger fordi du skriver at din dreng faldt til ro, da du idag, efter amning gav ham sutten - hvis han var sulten ville han vel ikke stille sig tilfreds med en sut?
Samtidig tænker jeg at han også lyder som en dreng der har brug for at blive skærmet lidt. I første omgang synes jeg derfor at du skal prøve at lægge dig med ham i løbet af dagen, så du ligger ned og ammer, som du gør om aftenen, når han puttes til natten.
Sørg for frisk luft i rummet, nedrullede gardiner og prøv så at få ham til ro på denne måde. Det kan hjælpe jer til at han sover lidt mere om dagen. Du skal naturligvis lægge noget rundt om ham, så han ikke kan falde ned af sengen.
Hvis det ikke virker, så lyder det som om at du kan forsøge med lidt skemad. I begyndelsen kun ganske små skefulde efterfulgt at amning. Begynd med en gang om dagen, f.eks. formiddag eller frokost, på et tidspunkt hvor han ikke er for træt og ikke er for sulten.
Du kan begynde med f.eks. lidt risgrød og se hvad han siger til det. Hvis det går godt, så øger du langsomt indtaget til ½ dl grød og hele tiden efterfulgt af amning.
Når han kan spise ½ dl eller mere, så kan du prøve at give ham skemad 2 gange dagligt. F.eks. grød formiddag og mos om aftenen, men en ting af gangen:)
Så mit råd er at prøve med mere amning + evt. lidt ekstra væske i form af vand. Lægge dig ned i løbet af dagen og prøve at skabe lidt ro og de samme rutiner om dagen, som fungerer for jer om aftenen. Hvis dette ikke virker, så prøv med lidt skemad.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske