Svar: Mælk i brysterne efter ammestop
28. oktober 2003
Alder:
12 mdr.
Kære Vivi
Hos nogle kvinder forbliver der lidt mælk i brysterne i lang tid efter endt amning. Det kan være op til flere år efter.
Det er selvfølgelig vigtigt at den tilbageblivende mælk ikke udvikler sig til en brystbetændelse, men hvis man er trappet ned i ammefrekvens og dermed er stoppet stille og roligt plejer det ikke at give problemer.
Hormonelt kan der sagtens ske nogle ændringer, der betyder at du pludselig får brystspænding og måske lidt mælkedannelse. Det er ufarligt. Hvis det er en hormonspiral du har, kan dette godt ske, uden at det behøver være tegn på en evt. graviditet.
Du kan med fordel bruge en lidt tætsiddende BH og undgå også at stimulere dine bryster for meget med hænderne. Hvis du gentagne gange presser mælk ud af vorten, for at se om der stadig er noget, så er du et eller andet sted også med til at bibeholde det.
Hvis det fortsætter og er generende for dig, så må du kontakte lægen. Man kan få medicin, som kan stoppe mælken, men om det kan hjælpe så lang tid efter endt amning ved jeg desværre ikke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske