Svar: Sovetider og søvnbehov 7 - 8 mdr
20. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Bandittens mor
Nu er børns søvnbehov jo forskelligt og det skal der være plads til:o) Men generelt kan man sige at de fleste børn omkring 7-8 mdr. vil have behov for at sove 2 lure i løbet af dagen. Tilsammen vil disse lure vare 3-4 timer. Om natten vil et barn i den alder ofte sove 10-11 timer, dog evt. afbrudt af at få lidt væske, og til sammen vil børn i 7-8mdr´s alderen således ialt sove mellem 13-15 timer.
Ser jeg på din drengs sammenlagte lure, så sover han sammenlagt ca 3 timer i løbet af dagen og om natten sover han fra kl. 21 - 07 = 10 timer. Det vil sige i alt ca 13 timer på et døgn og dette således inden for normalområdet.
Min umiddelbare tanke er at du putter din dreng til de tider som umiddelbart passer, det ser fornuftigt nok ud. Og så kan du prøve at holde ham vågen kl. 17.30 og på den måde springe denne lur over. I stedet skal du så putte ham til den tid du plejer, eller måske en times tid før, og så håbe at han så sover når han bliver puttet og ikke mosler helt så meget rundt. Det må komme an på en prøve.
Det vil være en rigtig god idé at du giver grøntsagsmos med kød 2 gange dagligt og du må meget gerne begynde at give din dreng lidt grovere mad, så han stille og roligt lærer sig at tygge og blive bedre til at spise mere familiemad.
Det er dejligt at I kommer tilbage til Danmark. Hvis det giver problemer så tager vi det der, men hvorfor skulle det det? Han er tryg ved at være sammen med jer og jeres rutiner vil være nogenlunde de samme. Når man er 9 mdr gammel så sker der så meget og han vil kunne så mange ting, så her åbner verden sig på en ny måde:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske