Brev:
Stadig søvnproblemer tvillinger 7,5 måneder
21. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Stadig søvnproblemer tvillinger 7,5 måneder
Kære Helen
Mine to prinsesser er nu 7,5 måneder gamle og vil stadig ikke sove. Jeg har kæmpet med deres søvnproblemer i et halvt år -og er ved at synes de er for gamle til det pjat.
Vores dag ser nogen lunde sådan ud:
-7.30 Op - havregrød + leg
-sover ca.45 min
-op - yoghurt + leg + amning
-sover ca.45 min
-op fuldkornsgrød + leg
-sover - når vi er heldige op til 2timer, fordi de er overtrætte.
-op ved 16.30tiden. Amning + leg + mos + leg/bad + amning.
-Puttes mellem 19.00 og 20.00
-nat(morgen amning) ved 5 tiden.
Jeg er igang med at nedtrappe amningen, så det kun bliver morgen og aften. De spiser godt og er generelt madglade, hvilket jeg føler mig ret heldig med. De er begyndt så småt at krybe lidt rundt og bruger deres (og hinandens) krop meget. Og så er de meget meget meget nysgerrige. Altså generelt nogle velfungerende, aktive og glade piger.
Så kommer vi til søvnen. De har 3 måneder vågnet efter 45min. på klokkeslaget, uanset om det er i seng eller barnevogn også selvom vi går med barnevognen. Når de er vågnet falder de ikke i søvn igen, selvom det er tydeligt, at de ikke er friske. Jeg har haft held med et par gange at få dem til at sove yderligere 45 min. et par gange ved at rende frem og tilbage for at give sut osv. Det er bare en satsning - enten falder hun i søvn eller også vækker hun sin søster!
De bliver puttet i deres seng hver gang altid med deres sut, sutteklud, bamse og et åbent vindue. Altid på samme måde. Vi har lavet en lille hule/drømmeseng, så de føler sig trygge. Og så skærmer der, så de ikke har for meget spændende at kigge på.
Hvor lang tid skal jeg regne med, de kan være vågne? De holder ca. 1,5 time af gangen bortset fra aftenen, hvor det er 2-3 timer. Jeg tænker på om de bare ikke er trætte nok, når de bliver puttet, selvom de falder hurtigt og problemfrit i søvn? Skal jeg respektere, at der skal være helt stille, hvis de skal sove eller skal jeg blive ved med at prøve og tømme opvasker, synge osv. Jeg vil helst ikke give dem for mange særheder! Og kan jeg gøre mere end jeg gør, for at få dem til at sove? Jeg drømmer om, at de engang bare bliver puttet og så vågner 2 timer efter uden man har skullet så meget som kigge til dem.
En anden ting er, at de kun vil sove, når det er mig, der putter dem. De vil kun spise, når det er mig, der giver dem det. Det skal så også siges, at jeg er rigtig meget alene med dem. Min mand sætter vores nye hus i stand, så vi snart kan flytte. Skal vi prøve at trumfe igennem at han gør det, når han er hjemme eller skal vi bare se det som en fase og at når vi flytter, kan han være meget mere med igen?
Jeg håber, jeg har gjort mig forståelig.
Hilsen en tvillingemor