Svar: Stadig søvnproblemer tvillinger 7,5 måneder
21. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Tvillingemor
Hvis jeg skal prøve at beskrive et generelt billede af børn i 7-8 mdr´s alderen så vil de fleste børn her have behov for kun to lure i løbet af dagen. Det vil sige en lur om formiddagen og en lur om eftermiddagen. Sammenlagt vil de fleste børn i den alder sove 2½-3½ time.
Om natten vil de sove 10-11 timer, dog ofte afbrudt af en tår væske og til sammen vil de således have behov for at sove mellem 12½ og 14½ time og igen - nogen vil sove mere og andre mindre - dette er et gennemsnitseksempel:o)
Jeres piger sover fra kl. ca 20 aften til næste morgen 7.30, hvilket svarer til mere end 11 timer. Det er således MEGET flot at de sover på den måde om natten. Om dagen vil det så være rigtig fint, hvis de f.eks. sov de 45 minutter om formiddagen og I så kunne putte dem lidt senere over middag, hvor de så kunne sove et par timer, så er deres søvn helt efter bogen.
Mit forslag er derfor at du prøver at trække tiden en lille smule fra formiddagslur til de sover til middag og så håber at de derved kan sove lidt bedre om eftermiddagen, springe de sidste 45 minutter over og således nøjes med at sove 2 gange dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen (7.30): Op - Grød, mælk af kop
Formiddag (10.00) (frisk frugt, vand eller mælk af kop/amning evt.)
Sover formiddagslur (11.00) ca.45 min
Frokost (12.00): Grøntsagsmos med kød, fisk, øllebrød som overgang til rugbrødshapsere, vand af kop, evt. amning
Sover middagslur (13.30) sover et par timer
Eftermiddag (16.00) Fuldkornsgrød + leg, evt. amning
Aften (18.00): Grøntsagsmos med kød/fisk, vand eller mælk af kop
Amning puttes mellem 19.00 og 20.00
Sen aften eller tidlig morgen f.eks ved 5 tiden: Amning
Med hensyn til fars rolle så tænker jeg at I skal vente med at lade ham forsøge sig til der generelt er faldet lidt mere ro på og pigerne føler sig trygge derved. det er naturligt at de lige nu foretrækker dig, fordi det er dig, som er mest på banen lige i forhold til dem.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske